fredag den 6. oktober 2017

CPH PIX 2017: Brian Selznick om "Wonderstruck"

Den amerikanske forfatter og tegner Brian Selznicks andet hovedværk, billedromanen "Wonderstruck" fra 2011, er for tiden aktuel på festivalen CPH PIX i en særdeles loyal filmatisering af Todd Haynes, med manus af Selznick selv. Tidligere blev hans gennembrud, "Opfindelsen af Hugo Cabret", til den oscarbelønnede 3D-film "Hugo" af Martin Scorsese.

Bries Blog-O-Rama talte med Brian Selznick i marts 2012 om hans to filmatiserede bøger.



Allerede som barn i New York nød Brian Selznick (f. 1966) at se sit slægtsnavn på forteksterne i biografen. En af hans bedstefars fætre var den legendariske hollywoodmogul David O. Selznick, som producerede "King Kong" (1933), "Borte med blæsten" (1939) og "Duel i solen" (1946).

Brian Selznicks to første og største bestsellerbøger, "Opfindelsen af Hugo Cabret" (The Invention of Hugo Cabret, 2007) og "Wonderstruck" (2011), kredser også om filmmediets magi. Det mest iøjnefaldende filmiske element i Brian Selznicks fortælleteknik er vekselvirkningen mellem prosaafsnit og tegnede passager. De to spor afløser og krydser hinanden med slående effekt.

I f.eks. "Opfindelsen af Hugo Cabret" er mere end 150 af bogens sortrandede opslag udfyldt af sort-hvide blyantstegnede sekvenser, der formidler bevægelse, spænding og stemning. Ved at bladre i bogen forvandles læseren til filmklipperen, der sætter tempoet og driver historien videre.

– "Hugo" var oprindelig tænkt som en 100-siders roman med en tegning per kapitel. Men så begyndte jeg at se en masse gamle franske film som en del af min research. Jeg opdagede mestre som René Clair og Jean Vigo, og jeg så nyere film som Francois Truffauts "Ung flugt" (1959), der ligesom Hugo handler om en dreng, der må overleve på egne ben i Paris. Det fik mig til at overveje, hvordan jeg på papiret kunne imitere kameraets muligheder for at zoome, klippe og panorere. Problemet med grafiske romaner og tegneserier er, at illustrationerne som regel er brudt op i mange små rammer. Jeg ønskede kun én tegning pr. opslag, så læseren var tvunget til at bladre for at komme videre til det næste øjeblik i historien. Min idé var, at læseren skulle opleve følelsen af at se en gammel sort-hvid stumfilm, forklarer Brian Selznick.

Han gik derfor tilbage og erstattede en række passager i manus med illustrationer, der dannede en slags storyboard. De indledende tre siders tekst voksede følgelig til 21 tegnede dobbeltsider, efter Selznick satte blyanten til papiret.

Opslag fra "Wonderstruck" | © 2011 by Brian Selznick. Used with permission from Scholastic Press

Illustrationerne er tegnet i miniatureformatet 3 x 5 tommer og siden blæst op til firdobbelt størrelse. Processen løsner op for Brian Selznicks tætte, realistiske streg og gør udtrykket blødt, rundt og plastisk.

– Det er hurtigere for mig at tegne småt, fordi jeg så har mindre papir, jeg skal dække. Forstørrelsen giver grafitten mere tekstur, og den øgede afstand mellem stregerne får tegningerne til nærmest at stråle ud fra papiret. Den effekt holder jeg meget af, så jeg brugte den igen i "Wonderstruck", siger Brian Selznick.

"Wonderstruck", der udkom i USA efteråret 2011, er med sine 640 sider endnu mere ambitiøs end sin forgænger. Hvor "Hugo Cabrets opfindelse" fortalte én historie i ord og billeder, eksperimenterer Brian Selznick i "Wonderstruck" med at splitte virkemidlerne op.


Inspirationen til formen i "Wonderstruck" udsprang af et stykke dukketeater for voksne, fortæller Selznick.

– Min kæreste, David Serlin, har skrevet fagbogen "Replaceable You: Engineering the Body in Postwar America", der bl.a. handler om en gruppe japanske kvinder, the Hiroshima Maidens. De blev vansiret i branden efter atombomben og fragtet til USA i 1950erne for at modtage gratis rekonstruktiv kirurgi. Kvinderne kom desuden med i tv-programmet Her er dit liv, og gæt hvem tilrettelæggerne inviterede fra deres fortid? Andenpiloten fra Enola Gay, som havde nedkastet bomben. Det er virkelig en forfærdelig og vanvittig historie, som min ven Dan Hurlin omsatte til et meget sofistikeret og smukt stykke dukketeater i japansk Bunraku-stil.

Dan Hurlins stykke, "Hiroshima Maidens", sammenvæver to forløb. Det ene skildrer ordløst Hiroshima-kvindernes skæbne gennem dukker og musik. Det andet forløb, om en dreng i New Hampshire, læses højt på scenen. De to historier bugter sig ind og ud af hinanden, indtil de konvergerer i finalen.

"Wonderstruck" kopierer strukturen i sin parallelfortælling om en dreng, der i 1977 søger ly på New Yorks naturhistoriske museum, og en døv pige, der i 1927 gemmer en vigtig besked i selvsamme bygning. Den døve piges historie er udelukkende formidlet gennem tegninger.

Brian Selznick forklarer:

– Når vi læser tekst indenad, hører vi tit ordene blive udtalt inde i vores hoveder. Men når vi kigger på billeder, slukker den del af hjernen, der former ordene. Mange læsere af "Hugo" fortalte mig, at de især godt kunne lide stilheden i tegningerne. Det fik mig til at tænke, at jeg kunne skildre en døv persons opfattelse af verden ved at fortælle hendes historie i billeder.



Siden udgivelsen af "Wonderstruck" har Brian Selznick modtaget megen ros fra hørehæmmede læsere for bogens præcise skildring af døvhed. Todd Haynes' aktuelle filmversion, der får amerikansk premiere i denne måned, overfører denne virkning kongenialt til filmmediet ved at skildre den døve pige, Roses, historie som sort-hvid stumfilm.

– Ironisk nok handler "Wonderstruck" meget om overgangen fra stumfilm til talefilm, hvilket andre film har haft held med at skildre for nylig," sagde Selznick i 2012 med klar hentydning til "The Artist", der kort før vores interview havde raget fem oscars til sig. Han fortsætter:

– Det er interessant at overveje, hvordan vi kan benytte stumfilmens medium til at fortælle historier på nye måder.

Det har også vist sig, at de medrivende illustrationsforløb i Selznicks romaner har formået at få adskillige læseuvante børn på krogen – trods bøgernes imposante omfang og researchtunge præg (både "Hugo Cabrets opfindelse" og "Wonderstruck" leveres med noteapparat og anvisninger til videre læsning).

Dette glæder Brian Selznick, hvis udprægede nostalgiske åre også gælder bogmediet:

– Jeg påskønner, at e-bøger findes, fordi de gør det lettere for mange mennesker at læse bøger. Men jeg vil aldrig tillade "Hugo" og "Wonderstruck" at udkomme som e-bøger. For mig ligger en væsentlig del af oplevelsen i selve de fysiske bøger, i genstanden mellem hænderne. Selv om man kan bevæge sine fingre hen over skærmen for at simulerer, at man bladrer, er der stor forskel på at simulere noget og så faktisk at gøre det. Jeg ønsker, at læseren fysisk bladrer gennem bogen, gennem tid og rum og dette fysiske objekt på en måde, som man ikke kan efterligne med andre formater. Bøger er en teknologi, på samme måde som e-bøger er det. Det er en langt mere simpel teknologi, for den kan kun én ting. Men indenfor rammerne kan alt lade sig gøre. Det er vigtigt for mig, at oplevelsen sker gennem en bog lavet af papir, der er indbundet og har et omslag. Det er en smuk kunstart og en smuk genstand at holde mellem sine hænder."

Brian Selznicks "Wonderstruck" er ikke udgivet på dansk. Todd Haynes' filmversion fra 2017 vises eksklusivt på CPH PIX 29. september, 3. oktober og 8. oktober 2017.

Wonderstruck. USA 2017. Instruktion: Todd Haynes. Manuskript: Brian Selznick efter egen bog. Med: Oakes Fegley, Julianne Moore, Millicent Simmonds, Michelle Williams, Jaden Michael, Tom Noonan. Ikke i dansk distribution.

> CPH PIX: Bestil billetter til "Wonderstruck"
> "Wonderstruck": Bogens officielle side
> "Wonderstruck": Filmens officielle facebookside
> "Hugo": Brian Selznick om Martin Scorseses filmatisering
> "Hugo 3-D": Blu-ray-anmeldelse

Brian Selznick | pressefoto: Jamey Mazzie

OM BRIAN SELZNICK

Brian Selznick (f. 1966) var en kreativ dreng. Han tegnede ustandselig og byggede miljøer til sine troldedukker og G.I. Joes i forældrenes baghave i New Jersey. Senere blev han uddannet illustrator fra Rhode Island School of Design. Mange øjnede en ideel billedbogsillustrator i Selznick, der selv hårdnakket fastholdt, at scenografi var en mere passende beskæftigelse for et voksent menneske.

Således fornægtede Brian Selznick sit kald, indtil han under en længere europarejse begyndte at skrive og illustrere egne fortællinger og opdagede, at han var god til det.

Tilbage i New York fik han job i den nu nedlagte boghandel Eeyore's Books for Children, hvor bestyreren, den senere forlagsredaktør Steve Gack, dagligt gav sin medarbejder lektier for. De poser fyldt med klassiske børnebøger, som Brian Selznick slæbte hjem hver dag, åbnede hans øjne for børnelitteraturens rummelighed.

Det var også Steve Gack, der ansporede Selznick til at få sine historier udgivet. Brian Selznick debuterede som publiceret forfatter i 1991 med ”The Houdini Box” om en dreng, der møder den berømte illusionist og udbryderkonge Harry Houdini. Ud over sine to største bestsellere, "Opfindelsen af Hugo Cabret" (2007) og "Wonderstruck" (2011), har Brian Selznick udgivet "The Marvels" (2015) og illustreret en række børnebøger med tekst af andre forfattere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar