fredag den 16. marts 2012

"Hugo": Brie møder Brian Selznick

I de sidste to minutter af Martin Scorseses overdådige 3D-familiefilm "Hugo" cirkulerer kameraet blandt gæsterne i en proppet pariserlejlighed. Under sin virtuose køretur gør kameraet ophold ved en høj, spinkel, bebrillet herre, der entusiastisk spørger sin sidemand: »When can I sign up?«

Denne ene replik tilhører Brian Selznick. Den 45-årige tegner og forfatter er manden bag billedromanen "Opfindelsen af Hugo Cabret", som Martin Scorseses premiereaktuelle "Hugo" bygger over.

Brian Selznick (midten) i Martin Scorseses "Hugo" / © Paramount Pictures

I sidste uges Weekendavisen (9.-15. marts) interviewede jeg Brian Selznick om "Opfindelsen af Hugo Cabret" og hans seneste bog, den lige så flotte og fascinerende "Wonderstruck":

INTERVIEW MED BRIAN SELZNICK:
> Hugos far
Brian Iskov i Weekendavisen, 9. marts 2012 (NB: kræver login til bibliotek.dk)

> Læs også Bries anmeldelse af "Hugo"-blu-ray'en
> Læs om Bries møde med Chloë Grace Moretz og Ben Kingsley

Nedenfor kan du læse overskydende materiale fra min samtale med Brian Selznick, der afslører, at han er stor fan af H. C. Andersen. Han fortæller også om de mekaniske dukker, som spiller en væsentlig rolle i "Opfindelsen af Hugo Cabret".

Brian Selznick beretter desuden om den dag, han besøgte Martin Scorseses filmoptagelser for at være statist i filmens imponerende afslutningsscene.

Opslag fra "Opfindelsen af Hugo Cabret" / © Brian Selznick

BRIAN SELZNICK OM H. C. ANDERSEN:

"Jeg har altid været vild med H. C. Andersen. Da jeg var barn, havde jeg en fantastisk illustreret udgave af "Den standhaftige tinsoldat", som et japansk studie havde lavet i 1960'erne. De brugte fotografier af rigtige legetøjsfigurer, dioramaer og modeller til at illustrere historien med. Jeg var helt besat af den bog. Den havde et holografisk 3D-cover, som jeg kunne stirre på i evigheder."

"En af mine yndlingshistorier som barn var "Den lille havfrue", som jeg havde i en samling af H. C. Andersens eventyr. Jeg husker stadig, hvor skuffet jeg var over Disneys udgave af "Den lille havfrue", for den havde stort set ingenting at gøre med H. C. Andersens original."

"Rigtig mange misforstår H. C. Andersens "Den lille havfrue". Alle tror, at havfruen dør til sidst. Men det gør hun altså ikke. Faktisk bliver hun en slags luftens datter, en ånd, der rejser verden rundt i 500 år og udretter gode gerninger for at gøre sig fortjent til en menneskesjæl. Det er ret smukt. I bund og grund handler historien om at blive et menneske, og at man må gøre sig fortjent til at komme i himlen. Det er en af de smukkeste historier, jeg kender, så jeg var kun glad for at gøre H. C. Andersen til en af Hugo Cabrets yndlingsforfattere i min bog."

Martin Scorsese med Brian Selznicks bog / © Jaap Buitendijk

BRIAN SELZNICK OM SIN GÆSTEROLLE I SCORSESES "HUGO":

"At se Martin Scorsese skildre filmmediets barndom i billeder er noget af det mest ekstraordinære, jeg nogensinde har været med til. Tænk, at de billeder, jeg tegnede til bogen som en slags simulerede storyboards, endte med at blive til rigtige storyboards i en Martin Scorsese-film! Noget må jeg have gjort rigtigt."

"Jeg blev spurgt, om jeg ville være statist i filmens allersidste indstilling. Jeg troede bare, jeg skulle stå i et hjørne med et glas champagne og forsøge ikke at glo ind i linsen. Men på optagelsesdagen stak instruktørassistenten et manuskript i hånden på mig og bad mig om at indstudere min replik – som jeg ikke anede, jeg havde. Så dér stod jeg med Sir Ben Kingsley, et 3D-kamera og et 250 personers filmhold med børn og hunde omkring mig."

"Da jeg indspillede min scene med Sir Ben Kingsley og Michael Stuhlbarg, brugte vi meget tid på at stå ude i køkkenet mellem hver optagelse. Kameraet kommer aldrig ud i den del af kulissen; man kan lige ane køkkenet ude fra korridoren. Men når vi åbnede køkkenskabene, opdagede vi, at de var fyldt op med madvarer! Og inde i væggen, hvor kameraet aldrig nogensinde vil kunne kigge ind, havde sceneteknikerne installeret autentiske strømudtag fra 1930'erne. Som Sir Ben Kingsley sagde, "Det er netop dén detaljerigdom, som sørger for, at vi skuespillere ikke falder ud af filmens univers.""

Brian Selznick til premieren på "Hugo" i New York / © Dave Allocca

BRIAN SELZNICK OM MEKANISKE DUKKER:

"Da jeg begyndte at arbejde på bogen ”Opfindelsen af Hugo Cabret”, vidste jeg kun, at Hugos mekaniske dukke skulle ende med at skrive sin skabers navn på et stykke papir."

"Under min research fandt jeg ud af, at The Franklin Institute i Philadelphia havde en rigtig mekanisk dukke fra det 18. århundrede. Jeg besøgte museet for at se dukken, som på dette tidspunkt var gået i stykker og lå i kælderen. Det viste sig, at denne næsten 200 år gamle dukke var blevet doneret til museet 100 år tidligere. Den ankom i flere stykker efter at have været i en museumsbrand, muligvis på Barnum Museum. Og da de samlede dukken og trak den op for første gang, vidste de ikke, hvem der havde lavet den, indtil den skrev navnet på sin skaber. Så jeg har faktisk mødt en mekanisk dukke, der har gennemlevet nøjagtig samme historie som den dukke, jeg opfandt til min bog."



"Dukken på Franklin Institute er siden blevet repareret af en af mine venner, som er et mekanisk geni. Nu er den en af hovedattraktionerne i museets udstilling. Til oscaruddelingen i februar, hvor ”Hugo” var nomineret, fik museet fremstillet en lille smoking til dukken, så han kunne være fin til den store aften!"

"For et par år siden vandrede jeg omkring i Barcelonas gader og opdagede et forfaldent, støvet, men meget smukt museum. Og oppe på en af de øvre etager havde de en samling ekstremt gamle mekaniske mænd. I min fantasi forestillede jeg mig, at nogle af dem måske stammede fra Georges Méliès' samling, som han overtog fra Jean Eugène Robert-Houdin, og som Méliès måtte skille sig af med, da han gik fallit under første verdenskrig. Men den teori har jeg hverken kunnet af- eller bekræfte."

VIDEO: Brian Selznick præsenterer sin nyeste bog, "Wonderstruck"



"Opfindelsen af Hugo Cabret" er netop genudgivet på dansk af Carlsen – desværre trykt på tyndt papir og med Martin Scorseses navn stavet forkert på bagsiden.

Brian Selznicks "Wonderstruck" og "The Hugo Movie Companion" (om filmindspilningen af Hugo) er begge udgivet af Scholastic Press i USA og kan købes via amazon.co.uk. De er begge værd at læse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar