onsdag den 4. august 2010

Penélope Cruz i Cinemateket

”Jeg stiller Oscaren forskellige steder derhjemme for at se, hvor den gør sig bedst. De første to dage tog jeg den med mig overalt. Jeg var endda på stranden med min Oscar. Det var lidt som dengang, jeg var fem år gammel og fik det stykke legetøj, jeg allerhelst ville have!”
– Penélope Cruz i interview med Brie, Cannes 2009

Hendes Oscar-rolle som fyrig tornado i ”Vicky Cristina Barcelona” (2008) var den foreløbige kulmination på Penélope Cruz' karriere. Den madrilenske stjernes cv spænder over mere end 40 internationale film – herunder fire lykkelige samarbejder med hendes gode ven, bysbarnet Pedro Almodóvar. Og som alle cinefile heteromænd ved, er den nu 36-årige señorita altid más sexy, når hun slipper for at slås med de angelsaksiske gloser.

Penélope Cruz i "Vicky Cristina Barcelona" (2008);

Derfor skal der lyde et hurra for, at La Pené taler sit eget tungemål i godt halvdelen af den kavalkade på ni titler, som Cinemateket i København tog hul på i går. Almodóvar er repræsenteret med to værker (”Volver” og ”Alt om min mor”), ligesom Woody Allens delvist spansksprogede ”Vicky Cristina Barcelona” er inkluderet i filmhusets serie.

Til verdenspremieren på ”Brudte favntag” i maj 2009 mødte jeg en temmelig forkølet Penélope Cruz på en strandterrasse i Cannes. Her fortalte hun, at det var Pedro Almodóvars fortjeneste, at hun overhovedet fandt på at blive skuespiller.
”Jeg var kun et barn, da jeg første gang så en af Pedros film, men den gav mig lyst til at se alt, hvad han ellers havde lavet. Da jeg fyldte 13 og måtte tage til byen selv, sneg jeg mig ind til Pedros ”Bind mig, elsk mig” – alene. Jeg løj om min alder og bildte biografpersonalet ind, at jeg var 17,” røbede Penélope.

Da hun kom ud fra forestillingen, gik hun en tur for sig selv, og det var i de minutter, at den balletdansende teenagepige fra forstaden Alcobendas traf beslutningen om sin fremtidige levevej.
”Det var på grund af dén film, at jeg blev valgte at blive skuespiller. Jeg husker dagen, som var det i går,” fortalte hun mig i 2009.

Penélope Cruz i "Spis mig" (1992)

Ellers pegede intet i Penélope Cruz' bagland på en fremtid inden for underholdningsbranchen. Hendes mor var frisør, faren detailhandler, og nabolaget havde ikke engang en biograf. Indtil Penélope blev gammel nok til at besøge Madrid på egen hånd, måtte hun udforske filmens verden gennem fjernsynsskærmen. Her blev hjemmevideoen en magisk skatkiste af kulørte skæbner og berusende dramatik, som kunne få den ellers så energiske pige til at sidde musestille.

”Mine forældre købte en Betamax-maskine, da jeg var omkring otte år. Det var en af de første videoafspillere på markedet, en kæmpe kasse. Jeg bestemte mig for at leje film hver eneste dag, og jeg begyndte at tænke: 'Hvem er de her mennesker, som vækker så mange følelser i mig, når jeg ser deres arbejde?'”

Som 15-årig blev Penélope Cruz opdaget i en talentkonkurrence, hvor hun vandt et job som vært for et ungdomsprogram på tv. Og da skønheden to år senere tonede frem på biograflærredet som letpåklædt 17-årig sexbombe i ”Spis mig” (1992), vakte hun sensation i sit hjemland. Bigas Lunas vovede komedie, som Cinemateket viser i august, havde dog næppe eksisteret, hvis ikke Pedro Almodóvar & Co. forinden havde banet vejen for frisproget i den moderne spanske kunst.

Penélope var kun halvandet år gammel, da Spaniens mangeårige diktator, general Franco, døde i 1975. Fascistens fald løftede et tungt åg fra folkets skuldre. Efter 36 år med streng censur – hvor alle meninger, der pegede ud over førerens konservative smag, blev manet i jorden – kunne man som spanier pludselig udtrykke sig fuldstændig, som man havde lyst til.
Undergrundsmiljøet i Madrid var først til at udnytte de nye muligheder, og deres tøbrud, kaldet ”La Movida Madrileña”, bredte sig snart til hele samfundet. I slutningen af 1970'erne eksploderede det katolske kongerige i et brus af demokratisk frihed.

”Da jeg var otte-ni år, begyndte jeg at lægge mærke til de drastiske og dramatiske ændringer, som skete i mit land. Det var ikke bare inden for kulturen og kunsten. La Movida var en sand revolutionær bevægelse, der havde en politisk effekt, og Pedro var en af tidens største inspiratorer,” sagde Penélope Cruz i interviewet.

Penélope Cruz i "Volver" (2006)

I en alder af 17 mødte hun sit idol første gang, da hun blev kaldt til casting i Almodóvars hus.
”Jeg kom en halv time for tidligt og vandrede rundt i nabolaget, mens jeg kiggede op på hans terrasse og tænkte, ”er han der virkelig?” Jeg var utrolig nervøs”, erindrede Penélope. Hun gik derfra med beskeden om, at hun var for ung til ”Kika”, men at Pedro ville skrive en rolle til hende i en af sine næste film.

Og dét løfte holdt han. I ”Kødet skælver” (1997) fik Penélope Cruz publikum til at spærre øjnene op, da hun i åbningsscenen fødte et barn om bord på en bus. Den lille optræden på otte minutter skaffede hende en billet til Hollywood, hvor hun, for første gang på film, slog knuder på det engelske sprog i ”The Hi-Lo Country” (1998, vises i Cinemateket).

Siden har Pedro Almodóvar givet sin Penélope tre saftige hovedroller, hvoraf hendes veldrejede vicevært i ”Volver” (2006, vises i Cinemateket) udløste en Oscar-nominering. Hver gang har Penélope lært noget nyt om sin yndlingsinstruktør, som hun regner for en del af sin familie.
”Jeg synes, vi er gode til at administrere vores venskab. Når vi indspiller film, er han min instruktør og jeg hans skuespiller. Vores venskab er der stadig, men arbejdsfællesskabet træder i første række. Så snart optagelserne er overstået, begynder vi at hænge ud igen og gå i biografen og den slags,” fortalte hun i Cannes.

Hvorfor Pedro Almodóvar tilsyneladende føler trang til at slå Penélope Cruz ihjel på film – hvilket er sket i tre ud af parrets fire samarbejder – fik jeg desværre aldrig svar på ...


CINEMATEKET I AUGUST: PENÉLOPE CRUZ
  • Spis mig (1992)
  • Belle Epoque (1992)
  • The Hi-Lo Country (1998)
  • Alt om min mor (1999)
  • Blow (2001)
  • Volver (2006)
  • Elegy – Skønhedens magt (2008)
  • Vicky Christina Barcelona (2008)
  • Nine (2009)

PENÉLOPE CRUZ SANCHEZ
  • er født i Madrid 1974
  • har været model for Ralph Lauren, Sean Combs og L'Oreal
  • spillede over for Trine Pallesen i den danske film ”Et hjørne af Paradis” fra 1997
  • lærte at galoppere på en kamel til filmen ”Sahara” (2005)
  • har interviewet Moder Teresa til en spansk avis
  • fotograferer i sin fritid
  • har tallet 883 tatoveret på sin ankel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar