torsdag den 24. februar 2011

Klar til Oscar 2011: Helena Bonham Carter

Helen Mirren har gjort det.
Og Judi Dench gjorde det før hende.
Begge de damer vandt en Oscar efter at have portrætteret britiske dronninger på det hvide lærred.

> Læs Bries interview med Helen Mirren om "The Queen"

På søndag kan Helena Bonham Carter gøre dem kunsten efter. I succesfilmen ”Kongens store tale”, som får dansk premiere næste torsdag (3. marts), gestalter hun endnu en historisk Elizabeth – i dette tilfælde 1930'ernes dronning af Storbritannien.


Som hendes gemal, den talehandicappede kong George 6., ses Colin Firth, og hans præstation regnes for den uovertrufne favorit blandt de mandlige hovedroller, når årets Oscar-statuetter uddeles i Los Angeles natten til mandag.

> Læs Bries interview med Colin Firth og instruktøren Tom Hooper

Flere kommentatorer mener, at Helena Bonham Carters Oscar-chancer (for "bedste kvindelige birolle") har fået et løft af den afvæbnende ligefremhed, hvormed den 44-årige skuespillerinde har charmet sig igennem i de seneste måneders pr-kampagne. I lyset af den defensive imagepleje, som mange andre stjerner dyrker religiøst, udstråler den klejne brite en bramfri mangel på forfængelighed, som får hende til at virke meget menneskelig.

> New York Magazine anmelder Bonham Carters Oscar-kampagne

Jeg mødte for nylig Helena Bonham Carter på Berlinalen, hvor hendes fandenivoldske humør stadig ikke var slidt i bund af de mange samlebåndsinterviews. Da hun blev spurgt, om hun har nerver på inden Oscar-natten, udbrød hun: ”Det kan du lige tro. Man kan hurtigt gøre sig selv totalt til grin ("make a complete tit out of yourself") foran milliarder af tv-seere.”


I skrivende stund tror bookmakerne stadig mest på Melissa Leo (fra boksedramaet ”The Fighter”) som sejrskvinde i kategorien ”bedste kvindelige birolle”. Helena Bonham Carter erklærer sig udmærket tilfreds med at være løbets dark horse:

”Jeg vinder ikke, det vil jeg næsten vædde mit liv på. For jeg og Amy Adams (fra ”The Fighter”) har konstant tabt til Melissa ved alle de andre prisuddelinger. Vi har nærmest vores egen lille klub, og vi plejer at sige, at vi lige så godt kan blive hjemme, og så kan de give Melissa prisen med det samme. Det gør mig virkelig ikke noget.”

> Tjek de seneste Oscar-odds på online-betting-guide.co.uk

For to uger siden lykkedes det imidlertid Helena Bonham Carter at score det britiske sidestykke til Oscaren, BAFTA-prisen, for sin præstation i ”Kongens store tale”. Hun kvitterede med en uhyre morsom, frimodig og tilsyneladende improviseret talestrøm, som bliver svær at overgå såvel i løssluppen underholdningsværdi som i længde (tre et halvt minut).



”Hvis jeg alligevel ender med at vinde den Oscar, bliver jeg nødt til at fatte mig i korthed, og det er lidt af en udfordring for mig,” indrømmer hun. Hendes samlever, Tim Burton, er øjensynlig af samme mening:
”Tim siger altid, jeg snakker for meget. Til BAFTA-uddelingen kunne jeg se, at han sad nede i salen og gemte hovedet i sine hænder, fordi jeg bare blev ved med at ævle løs, ha ha!”

> Læs hele mit interview med Helena Bonham Carter
(NB: kræver Børsen-abonnement)



”Kongens store tale” (The King's Speech) er nomineret til 12 Oscars i følgende kategorier:
  • Bedste film (Iain Canning, Emile Sherman, Gareth Unwin)
  • Bedste instruktion (Tom Hooper)
  • Bedste originalmanuskript (David Seidler)
  • Bedste mandlige hovedrolle (Colin Firth)
  • Bedste mandlige birolle (Geoffrey Rush)
  • Bedste kvindelige birolle (Helena Bonham Carter)
  • Bedste fotografering (Danny Cohen) 
  • Bedste kostumedesign (Jenny Beavan)
  • Bedste scenografi (Eve Stewart, Judy Farr)
  • Bedste klipning (Tariq Anwar)
  • Bedste originalmusik (Alexandre Desplat)
  • Bedste lydmiks (Paul Hamblin, Martin Jensen, John Midgley)

Den 83. Oscar-uddeling sendes direkte på TV 2 Film natten til mandag den 28. februar. DR2 viser et sammendrag af prisoverrækkelsen mandag aften.

> Den fulde liste over årets Oscar-nomineringer

1 kommentar:

  1. Genialt skrevet. Helena er et geni og hendes tale til Bafta var genial :D

    SvarSlet