søndag den 4. april 2010

Vinterberg og de onde pingviner

Fem stjerner til "Submarino" – interview med manusforfatter Tobias Lindholm – og nyt om Vinterbergs næste film!

”Submarino” – som jeg vil forsøge at undlade at kalde Thomas Vinterbergs "comeback" – gik ind på den danske biografhitlistes 7. plads efter at have solgt 7.000 billetter i åbningsweekenden. Og som man måske kunne forvente, holder det vintergrå drama sig fint oven vande i upmarket-biograferne, mens multiplex-gæster og provinsboere udviser mere behersket interesse for de forslåede skæbner fra København NV.

De hjemlige kritikere har over en kam været positive. Fem stjerner blev det til i min egen anmeldelse i GEAR #76, hvilket bl.a. Jacob Wendt Jensen fra B.T. og Politikens Sophie Engberg Sonne var enige med mig i.

Submarino

Thomas Vinterberg og hans manuskriptpartner på "Submarino", Tobias Lindholm, er allerede i gang med at skrive deres næste fælles projekt, som efter planen vil foregå i Sverige. Handlingen tager udgangspunkt i en virkelig hændelse, der kom Vinterberg for øre på noget usædvanlig vis.

Han hævder, at en psykolog bankede på hans dør "en mørk aften" for ti år siden og præsenterede ideen med ordene:
"Når du nu har lavet "Festen", bliver du nødt til også at fortælle den her historie." Thomas Vinterberg arkiverede forslaget lodret og glemte alt om det, før han mødte psykologen igen ti år senere.

Ingen af de to manusforfattere ønsker endnu at røbe mere, end at filmen vil kredse om en lille by, som går i opløsning på grund af en løgn. Tobias Lindholm uddyber dog gerne temaet:

"I Norden er vi gode til at vende ryggen til og skubbe andre ud af kredsen. Vi er ligesom pingviner, der klumper sammen i en flok for at holde varmen. Men hvis der er én, vi ikke bryder os om, holder vi ham udenfor, og så kan han stå dér for sig selv og fryse ihjel."

OPDATERING, maj 2012: Thomas Vinterberg og Tobias Lindholms "pingvin"-film har fået titlen "Jagten". Den er udtaget til hovedkonkurrencen på Cannes Film Festival. Forventet dansk premiere 10. januar 2013.

Glæd dig også til Lindholms instruktørdebut i samarbejde med Michael Noer, fængselsfilmen "R", der får premiere 22. april. Den rammer lige så rent og hårdt som "Submarino".

Tobias Lindholm, Thomas Vinterberg og producer Morten Kaufmann

INTERVIEW MED TOBIAS LINDHOLM OM "SUBMARINO":
Ingen har lyst til at leve på samfundets bund
Brian Iskov i Børsen 18.02.2010

"Jeg holder meget af karakterer, der har noget at slås med," siger Tobias Lindholm, der sammen med Thomas Vinterberg har bearbejdet romanen "Submarino" om til film. Dramaet, der deltager i konkurrence i Berlinalen, er Lindholms første spillefilm, men den 32-årige manusforfatter har allerede flere festivalpriser stående på sin hylde

BERLIN - I lørdags fik det barske misbrugsdrama ”Submarino” verdenspremiere på den 60. Berlinale, hvor filmen deltager i festivalens hovedkonkurrence om Guldbjørnen. Og mens instruktøren, Thomas Vinterberg, tålmodigt prøvede at forklare den europæiske presse, at "Submarino" hverken er en dogmefilm eller hans comeback - for han har jo aldrig været væk - sad en høj, klarøjet og karseklippet fyr ved siden af ham på podiet og lyttede.

Tobias Lindholm er filmens medforfatter, og den umage kombination af hiphopperen i mørkeblå hættetrøje og Hellerup-knægten med modetørklædet viste sig at være perfekt, da parret gik i gang med at omlægge handlingssporene i Jonas T. Bengtssons roman "Submarino" til et brugbart spillefilmmanus.


Tobias Lindholm havde kun været nyuddannet manusforfatter i to døgn, da producer Morten Kaufmann fra Nimbus Film ringede til ham i sommeren 2007. Han og kollegaen Birgitte Hald havde hver især haft kig på filmskolens unge skrivetalent, og de mente begge, at Lindholm ville være et godt match til Thomas Vinterberg og "Submarino".

For Lindholm var tilbuddet om at arbejde sammen med Vinterberg et kæmpe skulderklap. Det var nemlig Vinterbergs "Festen" og Lars von Triers "Idioterne", der vakte hans lyst til at lave film, da han som 20-årig fordrev tiden med at male graffiti og arbejde som nattevagt. I lørdags sad han som 32-årig manusforfatter og overværede verdenspremieren på sin første spillefilm, "Submarino", med Vinterberg i Berlinalens store gallasal.

"Der var så musestille under hele filmen, at det gjorde mig lidt angst til at begynde med," fortæller Tobias Lindholm. Den knugede stemning fortsatte til premierefesten, hvor en af gratulanterne meddelte ham, at hun kun tænkte på at komme hjem til sine børn efter at have set "Submarino".

Søndag morgen stod de første anmeldelser at læse i de udenlandske brancheblade, og hvor dommen i Screen International var ubetinget positiv - til topkarakteren fire stjerner - havde The Hollywood Reporter og Variety svært ved at se ud over trøstesløsheden i filmens portræt af to brødre fra København NV.

"Dette må være en af de sjældne film, hvor tilskuerne faktisk håber på, at de sociale myndigheder kommer og fjerner et barn fra en kærlig forælder," lyder det blandt andet fra Varietys anmelder.

"På en eller anden måde er det jo også en slags kompliment, for det må jo betyde, at filmen har berørt hende," mener Tobias Lindholm diplomatisk.


Han og Vinterberg valgte at samle scenerne fra brødrenes barndom i starten af filmen, så publikum kan dele de tragiske minder med den voksne Nick, spillet af Jacob Cedergren.
"Det betyder, at man bedre forstår, hvad der sker inde i Nick, mens han bare sidder stille og tænker - uanset om man så har sympati for ham eller ej."
Samtidig er Tobias Lindholm fuldt bevidst om, at de grumme hændelser i filmens indledende ti minutter risikerer at støde mange tilskuere bort.
"Jeg må indrømme, jeg selv vendte blikket bort fra lærredet i går, da babyen døde."

Hverken Lindholm, der voksede op på Sydsjælland, eller Vinterberg kendte de ubarmhjertigste lommer af Københavns Nordvest-kvarter indefra. Det gjorde bogens forfatter, Jonas T. Bengtsson, til gengæld. Han tog dem på en guidet tur gennem de locations, han havde beskrevet i sin grundigt researchede roman.
"Vi så det herberg, hvor Jonas forestillede sig, Nick boede. Vi besøgte Martins børnehave, som var den, Jonas selv havde gået på," fortæller Tobias Lindholm.

Insideviden om misbrugets abc modtog manusforfatterne fra en af Vinterbergs barndomsvenner, der havde lagt kanylen fra sig efter 20 år som junkie.

"Han lærte os alt om stoffer. Værktøjer, priser, forskellen på brun og hvid heroin, hvordan man handler på gaden, og hvordan man kan kende en pusherlejlighed på, hvilke gardiner der hænger i vinduet."

Endelig trak Tobias Lindholm på sin egen barndom i et socialt boligbyggeri i Næstved, hvor han med egne ord tilhørte en af miljøets mere ressourcestærke familier.
"Jeg tror, jeg har arvet min mors store hjerte. Hun klippede naboernes hår ude i vores køkken, når de ikke havde råd til at gå til frisøren, og de fortalte de mest uhyrlige ting om, hvad der foregik bag dørene. Hun lod også tit andres børn sove i vores lejlighed, når deres forældre var oppe at slås."


Blandt naboerne husker Tobias Lindholm især en alkoholiseret mor til tre børn. Den fjerde mistede hun til vuggedøden.
"Dem har jeg tænkt meget på, mens vi skrev manuskriptet. Der er jo ingen, der har lyst til at leve på bunden af samfundet. Nogle ejer viljen til at bevæge sig væk fra miljøet og få et bedre liv. Andre bygger en mur af løgn eller had op, så de bedre kan acceptere deres lod, ligesom Nick."

Tobias Lindholm ser det derfor som sin fornemste opgave at give skæbner som Nick og hans bror en stemme i sine filmmanuskripter.
"Jeg ved, der findes mange smukke mennesker i de miljøer, som bare ikke ejer værktøjerne til at skabe sig en ordentlig hverdag. Og dem ønsker jeg at fortælle om med respekt og kærlighed."

"Submarino" er i konkurrence på den aktuelle Berlin Filmfestival. Filmen har danmarkspremiere 25. marts.


FRA BOG TIL FILM

Gennem punktnedslag tegner "Submarino" en mosaik af to voksne brødre og deres livtag med hverdagen i Københavns nedslidte Nordvest-kvarter. Den ene, Nick, bor på herberg og er tidligere misbruger; den anden, som aldrig nævnes ved navn, junker stadig, men værner om sin søn efter bedste evne. De to mænd har ikke set hinanden i mange år, men deler den samme sorg over en tragisk hændelse i barndomshjemmet. Da Nick, som ellers ikke plages af virkelyst, samler mod til at opsøge broren, opstår et spinkelt håb om et bedre liv for dem begge.
"Nicks historie, som fylder filmens første del, var klart det sværeste at få til at fungere, for han handler ikke," forklarer Thomas Vinterberg. "Han afviser drama, nægter kontakt med andre mennesker og falder hele tiden tilbage på minder, der optræder som drypvise flashbacks i bogen. Vi brugte meget tid på at gøre skildringen af ham så konkret som muligt."

Som arbejdet skred frem, opdagede de to manusforfattere, at filmen blev mest spændende, når der intet skete. "Hver gang vi fyldte mere på, døde scenerne," bemærker Vinterberg.

Han og Tobias Lindholm blev derfor enige om at skrælle al overflødig dramatik af scenerne og betragte manuskriptet som en slags dokumentar om Nick og hans brors liv. Manusforfatterne fandt inspiration til den knappe stil i biografien "Control" (om sangeren Ian Curtis, red.) og Coen-brødrenes oscarvinder "No Country for Old Men".

"Jeg har egentlig aldrig brudt mig om Coen-brødrenes film, men den måde, "No Country for Old Men" er fortalt på, besidder en mættet ro, som har været dybt inspirerende for os," siger Vinterberg.



PARRETS NÆSTE FILM

På lørdag afsløres det, om Berlinalens jury, under ledelse af instruktøren Werner Herzog, finder "Submarino" værdig til en pris. Thomas Vinterberg og Tobias Lindholm er dog allerede i gang med at skrive deres næste fælles projekt, som efter planen vil foregå i Sverige. Handlingen tager udgangspunkt i en virkelig hændelse, der kom Vinterberg for øre på noget usædvanlig vis.
Han hævder, at en psykolog bankede på hans dør "en mørk aften" for ti år siden og præsenterede ideen med ordene: "Når du nu har lavet "Festen", bliver du nødt til også at fortælle den her historie." Vinterberg arkiverede forslaget lodret og glemte alt om det, før han mødte psykologen igen ti år senere.
Ingen af de to manusforfattere ønsker endnu at røbe mere, end at filmen vil kredse om en lille by, som går i opløsning på grund af en løgn. Lindholm uddyber dog gerne temaet:
"I Norden er vi gode til at vende ryggen til og skubbe andre ud af kredsen. Vi er ligesom pingviner, der klumper sammen i en flok for at holde varmen. Men hvis der er én, vi ikke bryder os om, holder vi ham udenfor, og så kan han stå dér for sig selv og fryse ihjel."

Fakta: TOBIAS LINDHOLM
Dansk manuskriptforfatter, født 1977 i Næstved.
Straks efter sin afgang fra Den Danske Filmskole i 2007 blev Lindholm headhuntet til DR Drama, hvor han med filmskolekammeraten Jeppe G. Gram skrev flere episoder af tv-serien "Sommer".
Begge arbejder nu på anden sæson af efterårets søndagssatsning på DR1, "Borgen", om rænkespil og magtkampe i Folketingets korridorer.
Lindholm har i april 2010 dansk premiere på sin første film som co-instruktør. Fængselsdramaet "R" er skabt i samarbejde med Michael Noer, som han tidligere har skrevet novellefilmen "Hawaii" med. Filmen vandt to priser ved Göteborg International Filmfestival forrige weekend. Den deltog også på festivalen i Rotterdam i januar.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar