tirsdag den 29. juni 2010

"Hitch": Kunsten at date – ved Eva Mendes

I aften viser 3+ den romantiske komedie ”Hitch” (2005), men inden da deler filmens labre latina-babe, Eva Mendes, ud af sine dating-erfaringer på Bries Blog-O-Rama. Essentiel læsning for både drenge og piger!



"HITCH": Interview med Eva Mendes
Brian Iskov (Berlin) i TJECK, april 2005

– Jeg er en romantisk person, men Valentinsdag bryder jeg mig ikke om. Den er søgt, kedelig og kommerciel. Det måtte jeg bare ikke sige, da vores film havde premiere i netop dén weekend, ler Eva Mendes.
Efter tidlige bikiniroller i ”To i en” og ”2 Fast 2 Furious” lander Eva nu fuldt påklædt og i forreste geled med ”Hitch” (2005), hvor hun holder skansen over for ustyrlige Will Smith.
Ikke nogen nem opgave, men den 31-årige skuespillerinde formår også at give igen på Wills klovnerier under et særdeles løssluppent pressemøde i Berlin.

Hun ligner en million deroppe på podiet, og de mandlige skribenter tager ivrigt noter, da skønheden afslører, hvad der får hendes båd til at flyde.
– Jeg kan godt lide at få blomster, men I må gøre jer lidt umage, drenge. Skriv mig et digt, eller hvis I virkelig vil have mig på krogen: Skriv en sang til mig, så er jeg solgt! Jeg elsker også tanken om at have en sjæleven, som man er sammen med for-e-verrr, kvidrer Eva og lægger hovedet på skrå. Det varmer på en kold fredag i februar.

Stævnemøde med Eva
Dagen efter mødes vi igen i hendes hotelsuite under mere rolige forhold. Eva Mendes er trukket i hverdagstøjet: Mørk cardigan, undertrøje, sandaler. På hendes kastanjebrune hår hviler en stor fløjlskasket. Ingen smykker, for hun hader, "hvordan diamantfirmaerne manipulerer folk til at købe dyre gaver".

– Jeg har heldigvis lagt datingscenen bag mig, men jeg kan huske, hvor forfærdelig processen var. Til gengæld er jeg glad for nu, at jeg datede så mange fyre, da jeg var 18. Alle, der virkede flinke, kom med på restaurant eller café. Jeg mødte så mange forskellige typer på den måde, og det åbnede mig op som person. Dén fyr, som folk undrede sig mest over, at jeg var sammen med, var ikke særlig flot, men han var fantastisk til at spille skak. Hver gang, jeg så ham sidde ved skakbrættet, blev jeg helt blød, fortæller Eva Mendes henført.

Hendes råd til usikre drenge og piger er, at man skal understrege de ting ved sig selv, som man bedst kan lide. Bruge sine stærke sider. Desuden er hun overbevist om, at kvinder generelt er mindre smalsporede end mænd og derfor er nemmere at score.
– Vi forlader os ikke nær så meget på det visuelle, forsikrer hun, og det kan man(d) så tro på eller lade være.

Eva Mendes, Italian Vogue 2007, photo © Steven Meisel

Guuud, det er Johnny Depp!
Hun har én gang prøvet at være helt fjolle-skudt i en medspiller. Dengang Johnny Depp var plakat­stjerne med teenageserien ”De Unge Strissere”, var det ham, som vågede over Evas seng om natten. Da hun senere i ”Once Upon a Time in Mexico” (2003) stod over for sit idol, følte hun sig som en lille pige, der skulle til koncert med sit yndlingsboyband.
– Det var præcis den samme usikkerhed, der ramte mig, som dengang jeg gik på dates. Jeg vidste ikke, om jeg skulle holde lav profil og iagttage ham på afstand, eller om jeg skulle imponere ham med alt det, jeg vidste om ham, eller måske vise ham min vilde side … Jeg var fuldstændig håbløs!

Eva Mendes udtrykker også lidt nervøsitet over, hvordan hendes muntre udsagn blev tolket i går, så vi slutter med et lille flashback til pressemødet. Det kildne spørgsmål lyder: Hvad er dét særlige krydderi, der gør latina-kvinder så hotte på et filmlærred?
– Pyha, udbryder Eva Mendes og slår knuder på sig selv for at vægte sine ord korrekt.
– Det er nok fordi, at vi, som små piger i en traditionel latino-familie, lærer at opvarte manden i huset og stille ham tilfreds. Jeg er så heldig at være cubansk-amerikansk. På den ene side har jeg amerikanerens uafhængighed, men jeg forstår også, og kan godt lide ...

Eva tøver. Hun er udmærket klar over, at alle vil elske at misforstå hende lige nu. Men hun fuldender alligevel sætningen.
– At tilfredsstille min mand. Ja, jeg er altså feminist, men det lyder som om, jeg modsiger mig selv!
– Vi forstår, nikker Will Smith hjælpsomt og peger på sin nakke.
– Jeg har myoser, kan du ikke lige ...?




”JEG HAR ALDRIG HØRT EN SCOREREPLIK, DER VIRKEDE!”
En situation, som de fleste af os genkender, optræder i ”Hitch”, da Sara (Eva Mendes) høfligt, men bestemt afviser en nærgående bejler på et diskotek. Men hvordan opfører mænd sig egentlig, når de går i byen og ser Eva Mendes sidde ved bardisken? Man kunne forestille sig alt fra nervøse tics til klistrede scorereplikker, men det er sjældent noget problem, siger hun.

– På dét punkt er jeg ligesom min rolle i ”Hitch”. Hvis jeg ikke vil at tale med nogen, hænger jeg et ”Skrid!”-skilt rundt om halsen. Det handler kun om, hvilke signaler man sender ud. Derfor synes jeg også, at det er noget fis, når kvinder siger, de ikke vil have opmærksomhed, selv om de udstråler noget andet. Jeg har set mange piger, der misbruger deres magt over for fyre, der kommer hen og vil snakke med dem.

KORT OM EVA MENDES
  • undfanget i Cuba, født i Miami, opvokset i Los Angeles
  • var med egne ord ”stinkende dårlig” i sin første film, ”Children of the Corn 5” (1998)
  • kan skimtes i musikvideoer med Will Smith (”Miami”), Aerosmith (”Hole in my soul”) og Pet Shop Boys ("Se a vida é")
  • brød igennem med ”Training Day” (2001)
  • makeup-model for Revlon fra 2003

Ingen kommentarer:

Send en kommentar