mandag den 17. januar 2011

Anmeldelse: "Black Swan"

I går vandt Natalie Portman en Golden Globe for sin præstation i "Black Swan", og fra på torsdag kan Darren Aronofskys balletgyser endelig ses i 13 danske biografer. Herunder kan du læse, hvad jeg skrev, da "Black Swan" åbnede Venedig-festivalen sidste år.

ANMELDELSE:
Black Swan (2010, Darren Aronofsky)
Brian Iskov, Venedig, i Weekendavisen 10. september 2010

Flere af Mostraens mandlige bidragydere tog handsken op og stillede med kvalificerede kvindeportrætter i konkurrenceprogrammet. Amerikanske Darren Aronofsky, der hjemtog Guldløven for "The Wrestler" i 2008 efter at have konfunderet Lidoen med "The Fountain", er gerne mand for at skrue helt op for knapperne. Hans psykologiske thriller "Black Swan" sendte festivalen fra start med et fyndigt eftertryk, som de færreste titler i programmet har forsøgt at matche.

En skræmmende dedikeret Natalie Portman spiller sig op mod præmierækken som New York-ballettens jomfrunalske stræber, Nina. Det infamt målrettede pigebarns egen perfektionisme vender sig mod hende, da drømmepartiet i Tjajkovskijs Svanesøen kommer inden for rækkevidde. For at vinde rollen som Den Sorte Svane må Nina give slip på kontrollen og vove sig ud på fortabelsens dybe favne.

"Black Swan" dirrer længe af dunkel suspense, inden hovedpersonens ødelæggende besættelse – et af Aronofskys faste temaer – spidser til i et febrilsk opkørt klimaks, som delte vandene i Venedig. Går man med på instruktørens hang til dristig bombast, leverer 41-årige Aronofsky et intenst studie over splintringen af et skrøbeligt sind. Og som i Roman Polanskis "Chok", hvor korridorens vægge griber ud efter den unge Catherine Deneuve, føler man sig sjældent sikker på, hvor virkeligheden hører op, og subjektivitetens fantomer tager over.

"Black Swan" har dansk biografpremiere 20. januar 2011. I Venedig blev filmen hædret med en talentpris til Mila Kunis, der spiller Natalie Portmans frigjorte rival.