torsdag den 21. juli 2011

"Brudepiger": Kønskampen på komedie


Ganske tilfældigt har min seneste arbejdsuge formet sig som en slags feministisk temauge om humor. I søndags (17. juli) skrev jeg i Jyllands-Posten om fraværet af kvindelige stand-up-komikere i Danmark. Anledningen var TV 2 Zulus sommerserie "Vild med comedy", der lader otte kendisser af hunkøn komme til comedy-fadet.

Mit interview med Anne Kejser og Carsten Bang om stand-up:
> Sjove, sjove piger
Brian Iskov i Morgenavisen Jyllands-Posten 17. juli 2011 (NB! kræver JP-abonnement)



I dag, torsdag 21. juli, kan jeg så bryste mig af at være forsideleverandør til såvel 1. som 2. sektion af Politiken, hvor jeg sætter luppen over dagens biografpremiere, "Brudepiger". Det Judd Apatow-producerede surprise-hit markerer et gennembrud for Hollywoods sjove, grove hunkøn.

Min hovedartikel i kultursektionen går i dybden med den aktuelle "brudepigefeber", som har sat skub i ligestillingen inden for den amerikanske filmindustri:

> Kønskampen på komedie
Politiken 21. juli 2011 (NB: kræver login til bibliotek.dk)

Den kortere 'teaser' fra 1. sektion kan du både læse herunder og på politiken.dk:



Platte brudepiger åbner nye døre for kvinder
Brian Iskov, Politiken.dk 21. juli 2011

Indtil de grovkornede ’Brudepiger’ flyttede hegnspælene i skellet mellem mande- og kvindekomedier, nærede den amerikanske filmindustri en udtalt berøringsangst over for film med sjove kvinder i hovedrollerne.

Men instruktøren Paul Feigs ensemblekomedie, som får dansk premiere i dag, er blevet sommerens toneangivende hit i hjemlandet.

I skrivende stund har de amerikanske biografgængere indsat 161,5 millioner dollar på brudepigernes konto, hvilket vipper de hidtidige box office-dronninger fra ’Sex and the City’ af pinden.

Lige så vigtigt i filmselskabernes øjne er den åbenbaring, at mænd også griner med, når denne tøseflok gør dem rangen stridig i vulgaritet, seksuel ligefremhed, begær, sårbarhed og kampdruk.

Kvindelige komiske talenter får det lettere
Succesen har åbnet dørene for filmbyens kvindelige komiske talenter, som med ét er kommet i så høj kurs, at man i branchen taler om fænomenet ’brudepigeeffekten’.

Stjernen i og hjernen bag ’Brudepiger’, Kristen Wiig, har netop fået grønt lys til at realisere sit drømmeprojekt, ’Imogene’: en sort komedie om en kvinde, som foregiver at tage sit liv for at fange sin ekskærestes opmærksomhed.

Wiigs medforfatter på ’Brudepiger’, Annie Mumolo, har solgt en idé til Paramount sammen med filmens bramfri tykke dame, Melissa McCarthy, der desuden avancerer til hovedrollen i Paul Feigs næste komedie.

Forfatterne af "Brudepiger": Kristen Wiig (t.v.) og Annie Mumolo

Kan være vendepunkt for feminisme og filmkomik
Flere håber, at den gryende interesse for kvindernes perspektiv ikke blot vil hjælpe ligestillingen i komediegenren, men også i selve Hollywood, hvor 24 procent af alle film- og tv-manuskripter i 2009 var signeret af kvindelige forfattere.

Som Time Magazine erklærer: »Dette kan være et vendepunkt for feminisme og filmkomik«.

Webmagasinet salon.com svinger sig højere op: »De kvindelige filmkomediers svar på den første farvede præsident«.

»Det er mere grænseoverskridende«
Genren har ellers længe været drengerøvenes legeplads, med ’Tømmermænd i Thailand’ som den aktuelle målestok. Den danske skuespiller Louise Mieritz, der i 2005 selv prøvede kræfter med en bryllupskomedie i filmen ’Den store dag’, har flere gange testet grænserne for kvindehumor med kabaretgruppen Emmas dilemma.

Hun vurderer, at den traditionelle børneopdragelse, der giver hankønnet mere plads til at udfolde sig frit, stadig præger vores opfattelse af humor som et maskulint domæne:

»Piger får point for at være pæne og artige, mens drenge får klap på skulderen for at opføre sig frækt. Derfor bliver det en større satsning for en kvinde at udstille grimhed og utjekkethed. Det er mere grænseoverskridende« siger Mieritz.




EKSKLUSIVT BONUSMATERIALE MED LOUISE MIERITZ:
Rapport fra andedammen

Såvel i Dannevang som i Hollywood graver filmkomedierne gerne de samme grøfter dybere – med shopping og tøsefnidder ('Nynne'), humorforladte karrierekvinder ('Simon & Malou') og bryllupshurlumhej ('Den store dag') – når pigerne tager kampen op mod drengerøvenes dominans.

Louise Mieritz modtog i 2005 anmelderroser for sin hovedrolle i 'Den store dag', en arketypisk romantisk bryllupskomedie efter amerikansk snit. Men publikum mødte ikke op til festen. De 51.179 billetter, som Morten Arnfreds film solgte, blegnede især i forhold til Tomas Villum Jensens 'Solkongen', der fik premiere en måned tidligere. Dén komedie trak 348.304 danskere af huse.

»'Solkongen' havde det fortrin, at den udsprang af et mandeperspektiv. Hvorimod en mand ikke ville synes, det var cool at møde på arbejde om mandagen og sige, han havde brugt weekenden på at se 'Den Store Dag',« erkender Louise Mieritz i bakspejlet.

Så sent som i februar 2011, da hun og Ditte Hansen forestod uddelingen af årets Bodil-filmpriser, måtte hun sande, at fordommene over for kvinder i komisk regi stadig lever i bedste velgående.
»Vi mødte flere, som ikke troede på, at vi selv havde skrevet vores materiale,« fortæller Mieritz, der så sig selv og sin kollega beskrevet i pressen som 'det østrogene makkerpar': »De ville jo ikke skrive det modsatte, hvis vi havde været mænd.«

Louise Mieritz i "Den store dag" (Foto: Jens Juncker-Jensen)


Sagt om kvinder og komik

»Ingen mand bryder sig om at få sin historie fulgt op af en bedre og friskere fra en kvindes læber.«
Kate Sanborn i bogen 'The Wit of Women', skrevet i 1885(!)

»På sin vis ønsker mænd ikke, at kvinder er morsomme. De ser dem helst som publikum, ikke som rivaler. Og der findes et enormt, bristefærdigt reservoir af mandlige bekymringer, som kvinder ville have for nemt ved at udnytte.«
Christopher Hitchens, forfatter, i magasinet Vanity Fair

»Mænd føler sig truet af morsomme kvinder. De spørger mig, 'Har du også tænkt dig at lave sjov i sengen?'«
Joan Rivers, amerikansk stand-up-komiker

»Hver gang en dårlig kvindelig stand-up-komiker går på scenen, sidder der en eller anden idiotisk blogger, som kan udlede deraf, at kvinder ikke er sjove.«
Tina Fey, skuespiller og forfatter, i sin bog 'Bossypants'

»Vores kulturelle værdier er mandlige. Når en kvinde siger, at en mand er sjov, svarer det til, at en mand siger, en kvinde er smuk.«
Fran Lebowitz, forfatterinde, i Vanity Fair

»Der var engang, i 1930'erne og 40'erne, hvor koner (og eks'er) var morsomme, f.eks. i romantiske lystspil som 'Sensationen' og 'Den frygtelige sandhed', hvor mænd og kvinder forhandlede kønnenes nye lighed på plads omgivet af ordspil og falden på halen. Blev kvinder mindre morsomme af at opnå større lighed? Eller får nutidens mandlige komedieforfattere det bare til at se sådan ud?«
Manohla Dargis, filmkritiker i The New York Times (om forårets drengerøvskomedie 'Alt tilladt')

»Det er okay for mænd at opføre sig naragtigt. Når kvinder forsøger sig, regnes de for aggressive og påståelige.«
Madeline Kahn, skuespiller, 1975

Ingen kommentarer:

Send en kommentar