torsdag den 20. oktober 2011

Filmplakater #6: Key Art Awards

I går afholdt branchebladet The Hollywood Reporter for 40. gang deres årlige Key Art Awards.

Festen er marketingverdenens svar på Oscar-uddelingen, hvor det ikke er årets bedste film, der hyldes, men de reklamekampagner, som skal sælge filmene til publikum. Priserne går med andre ord til skaberne af de bedste trailere, plakater, annoncer, standees og multimediefremstød.

Herunder ser du nogle af de filmplakater, som i år gjorde sig fortjent til Key Art Awards i den trykte kategori. Man bemærker, at de fleste vindere enten går retro-ruten eller læner sig op ad den nye minimalisme, som har vundet indpas blandt uofficielle plakatdesignere:

> Sjov med filmplakater #5: Ny minimalisme


"Black Swan" International Teaser Campaign (Key Art Award, bronze)

"Super" (Key Art Award, bronze)

"Peter Plys" Theatrical One Sheet (Key Art Award, sølv)

"Buried": Coffin (Key Art Award, bronze)

"For Colored Girls": Tears (Key Art Award, sølv)

"Cars 2" World Grand Prix Vintage Posters (Key Art Award, bronze)

  "Toy Story 3" Academy Award Print Campaign (Key Art Award, bronze)  

> Læs mere om Key Art Awards 2011

Som faste læsere af Bries Blog-O-Rama vil vide, kan der i vore dage være endog meget langt imellem filmplakater, som skiller sig positivt ud fra mængden af bevidstløse plagiater og ugudelige Photoshop-rædsler.

> Sjov med filmplakater #1: Komedier
> Sjov med filmplakater #2: Ufrivillige tvillinger

Det britiske filmmagasin Empire samler ligefrem på filmplakater, der er så talentløst stykket sammen i Photoshop, at man undrer sig over, hvordan nogen har kunnet godkende de horrible resultater til brug i verdensomspændende reklamekampagner:

> Empire's New And Improved Collection Of Badly Photoshopped Movie Posters

Ligesom Bries Blog-O-Rama har også Empire opdaget, at plakatkategorien "romantiske komedier" er særlig svært ramt af ideernes armod:

> The 7 Romantic Comedy Movie Poster Clichés

Ingen kommentarer:

Send en kommentar