Klokken var 19:10, og kalenderen viste fredag den 5. november 1999, da forteksterne til ”Agent 007 mission: drab” (1962) ramte lærredet i BioCity Odenses største sal. Søndag den 7. november kl. 12:52 kørte slutteksterne til ”Tomorrow Never Dies” (1997) gennem salens fremviser, knap 43 timer og 55 kilometer film senere.
Mere end 300 inkarnerede James Bond-fans havde indlogeret sig i biografsalen under BioCitys weekendlange maraton. I skemaet var allernådigst indlagt tre halvtimes pauser til spisning og soignering. Den medbragte tandbørste viste sig at være en god idé.
Køreplan for BioCitys James Bond-maraton |
Målet med dette enestående stunt var at få begivenheden optaget i Guinness Rekordbog som den længste sammenhængende, offentlige forevisning af en filmserie. Nordisk Films eventchef Lars Møller arrangerede Bond-weekenden i 1999, og han bekræfter over for Bries Blog-O-Rama, at seancen skam blev registreret i rekordbogen, om end kun i den danske udgave.
Som selvudnævnt James Bond-ekspert greb den unge Brie naturligvis chancen for at opleve agent 007's eventyr i én ubrudt kavalkade på et af landets største biograflærreder. Selv om EON's officielle serie på det tidspunkt "kun" talte 18 film, endte maratonbegivenheden nu alligevel med at være en blandet fornøjelse. For enden af tunnelen ventede et diplom til de deltagere, som udholdt de næsten to døgn i den stadig mere ildelugtende biografsal.
Morgendagen dør aldrig
- logbog fra et rekordforsøg
Brian Iskov for Filmmagasinet Scope, november 1999
Fredag 5. november, 19:08 - Lærredet
i BioCitys sal 1 påstås at være Danmarks største. Endda større
end dét i Imperial i København. Til gengæld er der kun 433 sæder
i salen, og godt en femtedel af dem står tomme for at sikre en
passende spredning mellem publikum. En fornuftig disposition.
Biografens daglige leder informerer om,
at vi har 55 kilometer film foran os, at der vil være gratis kaffe
ad libitum, og at et lokalt bryggeri byder på juleøl (sidstnævnte
nyhed udløser weekendens første jubelbrøl). To fynske journalister
er til stede som garanter for Guinness Rekordbog; de vil, ligesom
operatøren og to af biografens servicemedarbejdere, være
solidariske med de betalende gæster og blive hængende, til den
sidste stump celluloid er rullet igennem fremviseren søndag
eftermiddag.
21:07 - "Agent 007: mission
drab" (1962). Allerede ved det første glimt af Sean Connerys
smokingklædte ryg bliver publikum ellevilde, og bifaldet brager løs,
da han for første gang præsenterer sig ved navn: "Bond ...
James Bond". Replikken viser sig hurtigt at have samme effekt,
hver eneste gang den gentages. I pausen fløjtes 007-temaet kækt i
krogene, og fra en lille gruppe ved døren høres spørgsmålet:
"Hvornår kommer Q"?
23:14 - "Agent 007 jages"
(1963). Dér kom Q, våbenmesteren med det herlige teknologiske
isenkram, og han fik en hjertelig modtagelse. Interessant at se,
hvordan Connery på ét år er vokset flere alen som skuespiller,
ligesom instruktionen også er langt mere raffineret end i
forgængeren. Allerede nu bemærker man en tendens blandt publikum
til at hylde de grove mandschauvinistiske bemærkninger, som fra tid
til anden kommer over Bonds læber deroppe på lærredet.
Fyns Amts Avis 2. november 1999 |
Lørdag 6. november, 01:16 - Vælger af taktiske årsager at skippe "Agent 007 contra Goldfinger" (1964). Får i stedet en lur og en snak med de to ungersvende bag bardisken i foyeren. De har desværre ingen sandwich som lovet - bageren klokkede i det. Biografsalen ser allerede forbløffende hærget ud med popcornbjerge på gulvet og skødesløst henslængte jakker blandt stolerækkerne.
03:35 - "Agent 007 i ilden"
(1965), en noget træg og omstændelig affære - og den bliver ikke
bedre af at blive set klokken to om natten. Spredte klik fra
medbragte Bond-pistoler fortæller, at folk nu er mærkbart mere
urolige og rastløse, end da de kom. Der serveres "energidrik"
i foyeren. Smager som kaffe med brus, iblandet et skvæt Cherry Coke.
Ikke just Dom Perignon '55.
05:45 - Sean Connery vader træt
og ugidelig gennem "Du lever kun to gange" (1967) som en
zombie på sovemedicin, men det må indrømmes, at filmen vinder ved
at blive set på det store lærred, hvor den sprøde
CinemaScope-fotografering og Ken Adams dekadente design rigtig kommer
til sin ret. Rundt omkring i salen ligger mennesker draperet i
soveposekokoner.
08:00 - Energidrik mig et vist
sted. Endnu en favorit-Bond, "Agent 007 i Hendes Majestæts
hemmelige tjeneste" (1969), må vige pladsen for lidt tiltrængt
lukøje. At dømme efter reaktionerne den sidste halve time falder George Lazenby, den menneskelige 007, ikke i fynboernes smag;
applausen vil næsten ingen ende tage, da den nygifte Mrs. Bond
brutalt mejes ned i slutscenen. Der serveres ét rundstykke pr.
person til morgenmad.
10:52 - Maratonens hidtil
største bifaldsstorm: Sean Connery vender tilbage i "Diamanter
varer evigt" (1971). Til gengæld får hans CIA-ven Felix Leiter
også klapsalver, så måske folk blot klapper for at holde sig
vågne.
Fyens Stiftstidende 6. november 1999 |
15:15 - De kåde klik fra
legetøjspistolerne begynder at tage overhånd - og vi er ikke engang
halvvejs igennem arrangementet. Meget få er faldet fra, selv under
Roger Moores to første, temmelig tamme og farveløse film. Et uheldigt
islæt af folkekomedie har sneget sig ind i "Manden med den
gyldne pistol" fra 1974.
17:20 - "Spionen der
elskede mig" (1977). Atmosfæren i BioCity bliver stadig mere
kvindefjendsk.
20:01 - Den i forvejen staldkåde
stemning løftes yderligere et par trin, da der loves flere julebryg
til folket. Man gruer for aftenens videre udvikling. Snakken blandt
publikum truer med at overdøve filmens lydspor, men da det er
totalfadæsen "Moonraker" (1979), som vises, er det ikke
just noget stort tab. Under spisepausen kæmper et rengøringshold
sig bravt igennem oceaner af popcorn og skumplastbægre.
22:38 - Alt for mange pistolklik
og desperate, kaffespeedede bemærkninger under "Agent 007
strengt fortroligt" (1981), som ellers er et af højdepunkterne.
Der er forbavsende stille under klimakset - måske er folk faldet i
søvn? Overhører i pausen, at nogle har moret sig med at tælle
Bonds kvindeerobringer: Han er nu oppe på 27.
Søndag 7. november, 00:54 - "Octopussy" (1983). En enkelt scene fremprovokerer et
gevaldigt smædeudbrud, da et animeret kort på væggen i det
sovjetiske krigsministerium viser, hvordan lille Danmark invaderes af
kommunister ...! Blandt biografsalens gæster er cirka ti klædt i smoking, og de påstår, at de har det vældig behageligt. En lille gruppe
har medbragt et komplet martinisæt med glas, bord og shaker. Meget
stiligt!
03:24 - "Henad tre om
morgenen er atmosfæren i et kasino tyk af røg og kvalme dunster af
parfume og sved", skrev Ian Fleming i sin første Bond-bog. Man
begynder at forstå, hvad han mener. BioCitys sal 1 ligner endelig
den blanding af slagmark og udslidt lejrskole, den i snart mange
timer har lugtet som, og at skulle holde sig vågen til "Agent
007 i skudlinien" (1985) er på alle tidspunkter af døgnet en
umenneskelig bedrift.
05:41 - "Spioner dør ved
daggry" (1987). Go' film.
08:06 - Indeklimaet er ulideligt
gustent, og gensynet med "Licence to Kill" (1989) en
skuffelse. Timothy Dalton er alt for sammenbidt og ubehagelig. Og nu
går det også op for én, hvor åndssvage Maurice Binders fortekster
egentlig er blevet med årene.
10:47 - Sov som en sten under
hele "GoldenEye" (1995). Men nu er der også kun én film
tilbage ....
12:52 - Slutteksterne til
"Tomorrow Never Dies" (1997) ruller over lærredet, og der
er stående ovationer fra et lettet og eksalteret publikum. Vi er
kommet igennem manddomsprøven og ud på den anden side, ud i det
hvide lys, der prøvende skinner os i møde fra banegårdscenterets
parkeringstag. Taktfast råbes der: "En gang til"; enkelte
er ligefrem så overstadige, at de beder om at se arrangøren uden
tøj på. Han takker pænt nej og uddeler i stedet diplomer til
samtlige overlevende. Tyngdekraften synes at have taget til, mens vi
har siddet og svælget i koldkrigsfantasier og drengedrømme.
Hvad
kan man konkludere af 43 timers Bond? At bagprojektionerne er lige så
dårlige i "Agent 007 Mission: drab" som i "Licence to Kill"
27 år senere. At Q er tæt på at være filmenes mest populære
figur. At James Bonds kernepublikum består af flabede mandschauvinister i
20'erne. Og at undertegnede forhåbentlig aldrig igen bliver
fristet til at bruge en hel weekend på at sidde i en biografsal og
mærke søvnunderskuddet og fejlernæringen gnave sig igennem
kroppen.
Jovist var det en fornøjelse. Men ikke helt til den bitre ende.
Jovist var det en fornøjelse. Men ikke helt til den bitre ende.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar