Et lidet kendt tysk-italiensk bidrag til 1960'ernes bølge af James Bond-efterligninger bragte en engelsk hemmelig agent forbi Danmarks hovedstad. De sparsomme scener fra bl.a. Amalienborg, Nyhavn, Islands Brygge og lufthavnen fik filmens danske udlejer til at sælge varen med den flotte titel ”FBI Agent i København”! Se billederne nederst i dette indlæg i artikelserien LOCATION COPENHAGEN, og hør mere om Eurospy-genren i det nyeste afsnit af STEGELCAST.
Lokalpatriotisk dansk biografplakat til "FBI Agent i København" (1966) |
Hvad er Eurospy?
Den vestlige verden gik agent-agurk i årene 1964-69. Efter at den tredje og fjerde James Bond-film, hhv. ”Agent 007 contra Goldfinger” (Goldfinger, 1964) og ”Agent 007 i ilden” (Thunderball, 1965), sprængte alle indtjeningsrekorder i biograferne, var publikums appetit på agentaction og spionspænding så voldsom, at skamløse spekulationsmagere i Frankrig, Spanien, Tyskland og Italien sprøjtede billige 007-plagiater ud på samlebånd de næste fem år.
Inspirationskilden var umulig at tage fejl af, når slagkraftige, maskuline dressmen jetsettede rundt på hemmelige missioner i fotogene locations. Heltene kørte lækre biler, nedlagde damer og uddelte håndkantslag, og deres kode- og kaldenavne gjorde sig umage for at ligge så tæt op ad forbilledet som (lovligt) muligt, med Agent 077, 070, S.77, 777, O.S.S. 117 og SuperSeven som typisk grelle eksempler.
Fænomenet fik navnet ”Eurospy”, og markedet blev hurtigt mere end mættet. Alene i Italien fik 47 spionfilm premiere i 1966! Men italienerne havde også altid haft tæft for at skamride populære filmtrends, hvad enten det gjaldt gladiatorfilm, westerns, politifilm i kølvandet på ”Dirty Harry”), hajthrillere eller superheltefilm. Herhjemme i lille Danmark valgte man – selvfølgelig – at lukke luften ud af Eurospy-ballonen, idet Erik Balling gjorde Morten Grunwald til fjoget uheldig helt og den lille Ove Sprogøe til superagent med Connery-brystmåtte i sine to fornøjelige ”Frede”-farcer. ”Slå først, Frede!” (1965) og ”Slap af, Frede!” (1966) forblev de eneste rød-hvide skvulp i sentressernes spionbølge – og dog!
For samtidig besøgte besøgte et tysk-italiensk filmhold i al ubemærkethed Danmark for at udødeliggøre vores kongerige i Eurospy-regi.
> Læs mere om "Slå først, Frede!" på Bond•O•Rama.dk
> Hør mere om Eurospy i Stegelcast: "James Bonds glemte lillebror"
Tysk biografplakat til "FBI Agent i København" (1966) |
Hvad er ”FBI Agent i København”?
Locationoptagelser i fremmede lande var et af kendetegnene for hele tresserbølgen af billige spionfilm, hvor der sjældent var råd til store stjerner foran kameraet, ligesom special effects, stunts og scenografi slet ikke kunne måle sig med James Bond-filmenes millionbudgetter og ekstravagante stiloverbud. Men i en tid, hvor charterturismen endnu var i sin vorden, og krigsminderne om rationering og knaphed kun langsomt lod sig fortrænge af den økonomiske vækst i Europa, kunne flotte farvebilleder af middelhavsscenerier gøre det ud for production value og bruges som salgsargument.
Den omtalte tysk-italienske koproduktion, der i februar 1966 gik i tyske biografer under navnet ”Der Mann mit den Tausend Masken”, har således optagelser fra hele syv lande, derunder Danmark. Filmens engelske titel, ”The Spy with Ten Faces”, forholdt sig mere ædrueligt til hovedpersonens forvandlingstalenter, mens man i Italien lagde sig op ad en allerede kendt James Bond-titel, ”Upperseven, l'uomo da uccidere”. Da filmen endelig fik danmarkspremiere i august 1967, forstørrede den danske udlejer indlysende nok det nationale islæt. Med store bogstaver på plakaten lød titlen nu "FBI Agent i København"!
Ganske vist optræder der ikke en eneste FBI-agent i løbet af filmens XX minutter. Men sandt er det dog, at handlingens første akt bringer den britiske agent Paul Finney (spillet af schweizeren Paul Hubschmid) forbi København. Udover London, Rom og Basel aflægger Finney også lynvisitter i Egypten, Ghana og Sydafrika.
Hvordan blev filmen modtaget?
Skønt ”FBI Agent i København” langt fra er noget genremesterværk, hører den dog til i den mere underholdende ende af datidens utallige Bond-epigoner. 007-fans vil bemærke, at en af de kvindelige biroller udfyldes af Karin Dor, som kort tid efter sås i den officielle Bond-filmserie som den rødhårede femme fatale Helga Brandt i "Agent 007 - du lever kun to gange" (You Only Live Twice). Pressen i Danmark hæftede sig mest ved, at den dansk-tyske entertainer Vivi Bak spillede skurkens dulle, og at dette rollefag ikke syntes at falde hende naturligt. I det hele taget var de hjemlige anmeldere hårde ved ”FBI Agent i København”, måske som et symptom på, at Eurospy-bølgen allerede var udvandet og interessen for fænomenet vigende.
”Det må indrømmes, at Filmen i teknisk smartness ikke er uden evne”, var det mest positive, som kritikken (her: Land og Folk) kunne svinge sig op til, mens flere andre slet og ret betegnede de pseudodanske agentløjer som et ”makværk”.
Italiensk biograftrailer til "FBI Agent i København" (1966)
Locationoptagelser i fremmede lande var et af kendetegnene for hele tresserbølgen af billige spionfilm, hvor der sjældent var råd til store stjerner foran kameraet, ligesom special effects, stunts og scenografi slet ikke kunne måle sig med James Bond-filmenes millionbudgetter og ekstravagante stiloverbud. Men i en tid, hvor charterturismen endnu var i sin vorden, og krigsminderne om rationering og knaphed kun langsomt lod sig fortrænge af den økonomiske vækst i Europa, kunne flotte farvebilleder af middelhavsscenerier gøre det ud for production value og bruges som salgsargument.
Den omtalte tysk-italienske koproduktion, der i februar 1966 gik i tyske biografer under navnet ”Der Mann mit den Tausend Masken”, har således optagelser fra hele syv lande, derunder Danmark. Filmens engelske titel, ”The Spy with Ten Faces”, forholdt sig mere ædrueligt til hovedpersonens forvandlingstalenter, mens man i Italien lagde sig op ad en allerede kendt James Bond-titel, ”Upperseven, l'uomo da uccidere”. Da filmen endelig fik danmarkspremiere i august 1967, forstørrede den danske udlejer indlysende nok det nationale islæt. Med store bogstaver på plakaten lød titlen nu "FBI Agent i København"!
Ganske vist optræder der ikke en eneste FBI-agent i løbet af filmens XX minutter. Men sandt er det dog, at handlingens første akt bringer den britiske agent Paul Finney (spillet af schweizeren Paul Hubschmid) forbi København. Udover London, Rom og Basel aflægger Finney også lynvisitter i Egypten, Ghana og Sydafrika.
Hvordan blev filmen modtaget?
Skønt ”FBI Agent i København” langt fra er noget genremesterværk, hører den dog til i den mere underholdende ende af datidens utallige Bond-epigoner. 007-fans vil bemærke, at en af de kvindelige biroller udfyldes af Karin Dor, som kort tid efter sås i den officielle Bond-filmserie som den rødhårede femme fatale Helga Brandt i "Agent 007 - du lever kun to gange" (You Only Live Twice). Pressen i Danmark hæftede sig mest ved, at den dansk-tyske entertainer Vivi Bak spillede skurkens dulle, og at dette rollefag ikke syntes at falde hende naturligt. I det hele taget var de hjemlige anmeldere hårde ved ”FBI Agent i København”, måske som et symptom på, at Eurospy-bølgen allerede var udvandet og interessen for fænomenet vigende.
”Det må indrømmes, at Filmen i teknisk smartness ikke er uden evne”, var det mest positive, som kritikken (her: Land og Folk) kunne svinge sig op til, mens flere andre slet og ret betegnede de pseudodanske agentløjer som et ”makværk”.
Italiensk biograftrailer til "FBI Agent i København" (1966)
Hvor kan man se ”FBI Agent i København”?
Som med mange andre Eurospy-film kan det være en udfordring at opstøve ”FBI Agent i København” i god kvalitet. Filmen er i skrivende stund hverken udgivet på Blu-ray eller tilgængelig på nogen streamingtjenester udenfor Italien. Den tyske dvd, ”Der Mann mit den Tausend Masken”, udgivet i serien Filmjuwelen fra Al!ve AG, er i korrekt letterboxformat, men fremstår underbelyst, og man kan kun vælge filmens tyske lydspor. Den italienske dvd fra Cinekult byder på et interview med instruktøren, Alberto de Martino ("Operation lillebror"), men er desværre udelukkende med italiensk dub og tekster. Vil man opleve filmen med engelsk tale, er man altså indtil videre nødt til at gå på jagt i internettets mindre stramt regulerede afkroge.
Hvilke danske locations er med i filmen?
Herunder følger en gennemgang af de danske locations i ”FBI Agent i København”. (Skærmbillederne er taget fra en engelsksproget kopi af filmen).
KØBENHAVNS LUFTHAVN
Det allerførste, publikum møder i ”FBI Agent i København”, er indflyvningen til København set ud af vinduet fra et SAS-fly. Filmens helt, agent Paul Finney, stiger ud på landingsbanen i Københavns Lufthavn, og da han sætter sig ind i sin bil for at eftersætte en varevogn, ses det ydre af lufthavnens udenrigsterminal 2 (bygget 1960 og designet af Vilhelm Lauritzen).
Med typisk mangel på geografisk logik i film fører varevognens rute fra Amager forbi Rådhuspladsen (fra Frederiksberggade!) og videre ud ad Vesterbrogade. Gennem bilruderne øjner man bl.a. Bristol Konditori (nr. 9B) og Bikubens vesterbroafdeling (11A). Pludselig befinder begge biler sig på Nyhavns nordside. De krydser Nyhavnsbroen, og straks er de tilbage på Vesterbrogade foran Tivoli og Industriens Hus (med Palladium Bio og Brødrene Dahl Holding). Man skimter desuden facadeskilte for Vester Bio (nr. 29, baggården) og Reidl's Foto (31). LANGEBRO OG ISLANDS BRYGGE
Turen ud ad Vesterbrogade ender ved havnefronten under Langebro – tilbage på Amagersiden! Flere af datidens københavnske filmkritikere fejlidentificerede denne lokalitet som Knippelsbro, men en nærmere granskning afslører, at filmkameraet stod opstillet i krydset Ved Langebro og Langebrogade, hvor sidstnævnte går over i Islands Brygge. Tydelige tegn er bropillernes udformning samt udsigten over kanalen til det letgenkendelige bygningsværk Ny Christiansborg, opført 1906-08 på adressen Christians Brygge 28. Længere til højre i billedet ses tårnet på Christiansborg.
Igennem søjlerne under Langebro ses, på adressen Islands Brygge 4, det karakteristiske lille hus, der blev opført 1951 som kontor for Carl Nielsen Sand-, Grus- og Singelsforretning, og som dengang lå klos op ad et jernbaneespor. Huset har siden optrådt i Olsen Banden-filmene og tv-serien "Taxa". I dag er der ejendomskontor, restaurant og mødelokaler på matriklen.
Efter et håndgemæng på en lokal fabrik (lokation ukendt) mellem en forklædt Paul Finney og filmens skurk, Kobras (Nando Gazzalo), bliver sidstnævnte tilsyneladende kidnappet. Det sker bogstavelig talt under Langebro, hvor to håndlangere tvinger ham ombord i en båd, der sejler i retning mod Knippelsbro.
AMALIENBORG, GAMMEL STRAND OG HOLMENS KANAL
Kort efter sidder Kobras i en Volvo, der kører over Amalienborg Slotsplads. Bilen triller ud ad Amaliegade og fortsætter, igen takket være magisk filmgeografi, ad Gammel Strand mod Snaregade. Til sidst holder chaufføren ind ved Holmens Kanal nr. 42, hvor blandt andet Skattedepartementet, dampskibsselskabet Torm og forsikringsaktieselskabet Danske Lloyd havde til huse, da filmen blev optaget i 1966. Bemærk sporvognen og Børsens (i 2024 nedbrændte) dragetårn i baggrunden.
Bonus: Cirka 1 time og 15 minutter inde i ”FBI Agent i København” får vi endnu en kort scene fra Københavns Lufthavn Kastrup.
BONUS:
I det nyeste afsnit af Jakob Stegelmanns webcast STEGELCAST dykker han og Brian Iskov fra Bries Blog-O-Rama ned i 1960'ernes muntre Eurospy-fænomen. Episoden går i dybden med den skamløst spekulative "Operation lillebror", hvor en italiensk producer proppede Sean Connerys lillebror ind i en hovedrolle, men nævner også i forbifarten de tyske Jerry Cotton-film, den franske OSS 117-serie og – uundgåeligt – "FBI Agent i København", hvilket også er årsagen til, at artikelrækken LOCATION COPENHAGEN nu genopstår for at sætte fokus på filmens danske optagelser.
> Se "James Bonds glemte lillebror" i webcasten STEGELCAST
LOCATION COPENHAGEN på Bries Blog-O-Rama
Siden midten af 1950'erne har adskillige internationale spillefilm fra Nordamerika, Europa og Asien foreviget København – og især turistmagneten Nyhavn – på mere eller mindre troværdig vis.
På Bries Blog-O-Rama kan du i artikelserien ”Location Copenhagen” læse om tidligere udenlandske fiktionsfilm, som enten foregår i København eller er delvist optaget i den danske hovedstad.
Flere af filmene er for længst gået i glemmebogen, og ofte med god grund. Men selv de mest obskure B-fiaskoer har historisk værdi som vidnesbyrd om Københavns udvikling – og set med danske øjne er det næsten altid morsomt at opleve, hvordan fremmede filmskabere gennem årene har valgt at skildre H.C. Andersens danske ”eventyrland”.
Tekst: Brian Iskov. Indholdet må kun gengives og/eller citeres med tydelig kildeangivelse.
> LOCATION COPENHAGEN 1: "Den danske pige" (Storbritannien/USA/Belgien 2015)
> LOCATION COPENHAGEN 2: Den trojanske hest (Storbritannien 1950)
> LOCATION COPENHAGEN 3: En lektion i kærlighed (1954)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar