> LOCATION COPENHAGEN 2: Den trojanske hest (1950)
> LOCATION COPENHAGEN 3: En lektion i kærlighed (1954)
"... and all made up!". Dvd-framegrab fra traileren til "H.C. Andersen" (1952) |
"Det vilde formodentlig være bedst for Amerikas rygte om den (filmen) slet ikke blev vist i Danmark, men det kan man jo heller ikke." Således skrev Informations korrespondent i USA, Arne Sørensen, i en artikel fra 25. november 1952.
Ordene gjaldt musicalfilmen "Hans Christian Andersen", som Arne Sørensen netop havde set til verdenspremieren på Broadway i New York. Han spåede, at producenten Samuel Goldwyns stort opsatte farvefilm om H.C. Andersen ville blive grinet ud af publikum i den verdensberømte eventyrforfatters hjemland.
Problemet med "Hans Christian Andersen" var ifølge Arne Sørensen først og fremmest, at handlingen - om en fynsk skomager og fantast, der bliver ulykkeligt forelsket i en københavnsk ballerina - højst besad overfladiske ligheder med H.C. Andersens virkelige livshistorie. Også filmens scenerier og dekorationer, der alle var opbygget i studiet, vidnede om en meget fri forståelse af dansk geografi og lokalkolorit. Af samme årsag valgte Samuel Goldwyn at indlede "Hans Christian Andersen" med denne ansvarsfraskrivelse:
Klar varedeklaration? Dvd-framegrab fra forteksterne til "H.C. Andersen" (1952) |
"Det generer saamænd ikke mig, at der gaar æsler paa gaderne i Odense," skrev Arne Sørensen videre i Information.
"Men jeg ærgrer mig over, at man har givet de fynske bønder bayerske jægerjakker paa, og at ordene Copenhagen og Hans, der begge forekommer utallige gange i replikkerne, hverken udtales paa engelsk eller dansk, men paa et meget voldsomt og pedantisk tysk. I det hele taget saa er der over hele miljøet en ubehagelig duft af tysk fyrstendømme."
”First film of the scope and size of ”Hans Christian Andersen” to be produced without a single location shot!”
- filmens amerikanske pressemeddelelse fra RKO Radio Pictures
Hollywoods musicalversion af Odense i 1800-tallet. Dvd-framegrab fra "H.C. Andersen" (1952). |
"Odense School". Dvd-framegrab fra "H.C. Andersen" (1952). |
Skomager ved en skillevej. Dvd-framegrab med Danny Kaye fra "H.C. Andersen" (1952). |
Nationaltidendes redaktør, Jørgen Andersen-Rosendal, overværede også premieren på "Hans Christian Andersen" i New York og var ikke mildere stemt. Den 26. november 1952 meddelte han:
"Wonderful Copenhagen blev sunget ombord paa en ejendommelig fregat, som bringer den unge Andersen fra Fyn direkte til København, omgivet af en Skare Storebælts-Rejsende, der ligner en omrejsende Karnevalsgarderobe. Melodien lægger ogsaa et formildende Slør over de Glimt, man faar fra Skibet af et Papkøbenhavn, som ligner en Krydsning af Versailles og Nürnberg. Den Ø, der under Sejladsen ses agterude med et pompøst Fyrtaarn, som minder om Frelsers Kirke, er maaske Sprogø. Hvem ved …?”
Med Sprogø om styrbord? Dvd-framegrab fra "H.C. Andersen" (1952) |
"Københavns silhuet af tage, spir og taarne fra søsiden udviser den ejendommelighed, at Rundetaarn ser ud til at være stablet ovenpaa Toldboden.”
- Jørgen Budtz-Jørgensen, Nationaltidende 06.09.53
Dette syn møder H.C. Andersen, da han tager skibet fra Odense til København. Dvd-framegrab fra "H.C. Andersen" (1952). |
Ifølge filmens floromvundne pressemateriale fra havde Samuel Goldwyn bekostet 200.000 dollars af filmens budget på 4 mio. dollars på sin torvekulisse, tegnet frit efter Amalienborg Slotsplads. 50 tømrere, 20 grips og 20 arbejdsmænd var to måneder om at opbygge dekorationen.
RKO's amerikanske souvenirbog pralede endvidere: "For at udsmykke den københavnske markedsdekoration måtte rekvisitøren, ud over blomster og andre ikke spiselige genstande, levere 20 frugtkurve, 100 grøntsagskasser, fem dusin brød, femten store oste og fire dusin fisk, som af indlysende årsager måtte udskiftes dagligt."
Ekstravagancen imponerede ikke Nationaltidendes redaktør. ”Hvilken Dansker kan undgaa at faa Lattermusklerne sat i Gang, naar han ser Muldyr med lange Ører som Trækdyr paa Københavns Gader, eller naar han ser Amalienborg Slotsplads fyldt til Randen af Fiskerkoner, Blomsterkoner og alskens Kramboder foran en Rytterstatue, som hesten paa Amalienborg aldrig vilde nikke genkendende til,” skrev Jørgen Andersen-Rosendal.
Han bemærkede, at Samuel Goldwyn efter sigende var blevet frarådet af sine venner til at afholde verdenspremieren på filmen i København. Jørgen Andersen-Rosendal konkluderede:
"Det maa have været gode Venner."
Samuel Goldwyn spenderede 200.000$ på sin Amalienborgdekoration. Dvd-framegrab fra "H.C. Andersen" (1952). |
Efter næsten et års forskræp og bange anelser nåede "Hans Christian Andersen" de danske biograflærreder den 5. september 1953.
Trods deltagelse af dronning Ingrid og prinsesse Margrethe samt filmens eneste danske medvirkende, kgl. balletdanser Erik Bruhn, kunne Politiken meddele, at den ufrivillige munterhed brød frem flere gange ved filmens danske premiere i Paladsteatret - "især over Copenhagens bybillede med et helt usandsynligt antal taarne og spir”.
Jørgen Budtz-Jørgensen i Nationaltidende bemærkede dog, at ”publikum glædede sig oprigtigt over i dette amerikanske pragtopbud at se danske vejskilte og plakater med dansk tekst som ”Skøjter udlejes”".
"Den Kongelige Danske Ballet" i aktion. Bemærk skiltet. Framegrab fra "H.C. Andersen" (1952) |
Ganske som ventet var dagbladenes kritik af filmen præget af hovedrystende hånlatter over den operetteglasur, som Hollywood havde overtrukket vor nationale stolthed H.C. Andersen med.
”Naar den første lattermildhed har sat sig, som ganske forstaaeligt maa fremkaldes i et lokalkendt publikum ved synet af det lichtenbergske eventyr-Danmark, kommer der lange og længere passager, hvor ikke engang de to vidunderlige skønsange ”Wonderful Copenhagen” og ”Anywhere I Wander” kan overdøve tomheden Moss Harts fabel,” skrev Harald Engberg i Politiken 6. september 1953.
Filmens stjerne, den amerikanske entertainer Danny Kaye, blev sendt på charmetur til Danmark allerede i juli 1952 for at indynde sig hos H.C. Andersens landsmænd. Offensiven gav dog bagslag, da Kaye under besøget i H.C. Andersens Hus i Hans Jensens Stræde lod sig overtale af pressefotograferne til at lægge sig i eventyrdigterens seng - med H.C. Andersens egen paraply. Billedet gik verden rundt og vakte stor forargelse i Danmark, hvor Kayes manglende reverens for nationalikonet var at sidestille med blasfemi.
Danny Kaye havde ellers forsøgt at formilde danskerne, da Politiken interviewede ham i London 15. juni 1952, en måned før hans famøse odensebesøg:
”De maa tænke paa, at Andersen som person ikke betyder det samme for omverdenen som for Danmark. Vi har lagt Odense saa nær ved København, at Andersen kan gaa ind til hovedstaden, da han maa forlade sin fødeby. Nu har jeg set paa et kort, at det er en noget længere spadseretur, men lad være med at tage det alt for tungt. Hovedsagen med filmen er, tror jeg bestemt, at folk vil læse Andersen som aldrig før, og det kan da kun være godt.”
Bonusinfo: Inden indspilningen af "H.C. Andersen" udtalte hollywooddanskeren Jean Hersholt sig stærkt negativt om filmens manuskript og dets frit opfundne portræt af den danske eventyrdigter. Danmarks udenrigsministerium overvejede at indgive en formel protest mod filmens tilblivelse, men de trak deres klage tilbage, da de opdagede, hvor stor en effekt foromtalen havde på tilstrømningen af udenlandske turister til København.
"H.C. Andersen". USA 1952. Originaltitel: Hans Christian Andersen. Instruktion: Charles Vidor. Dansk biografpremiere: 5. september 1953. Med Danny Kaye, Farley Granger, Zizi Jeanmaire, Joey Walsh, Philip Tonge, Erik Bruhn, Roland Petit m.fl.
"H.C. Andersen" er netop genudgivet i på dansk dvd af Universal Sony Pictures Home Entertainment Nordic. Alle billeder er framegrabs fra dvd'en.
Copenhagen by Night. Dvd-framegrab fra "H.C. Andersen" (1952) |
Copenhagen Gazette har redaktion på Harbour Street. Dvd-framegrab fra "H.C. Andersen" (1952) |
Danny Kaye og Jeanmaire danser drømmeballet. I det mindste er skiltene stavet rigtigt. Dvd-framegrab fra "H.C. Andersen" (1952) |
Det Kongelige Teater? Dvd-framegrab fra "H.C. Andersen" (1952) |
"Odense Å". Dvd-framegrab fra "H.C. Andersen" (1952) |
LOCATION COPENHAGEN på Bries Blog-O-Rama
Siden midten af 1950'erne har adskillige internationale spillefilm fra Nordamerika, Europa og Asien foreviget København – og især turistmagneten Nyhavn – på mere eller mindre troværdig vis.
På Bries Blog-O-Rama vil du i artikelserien ”Location Copenhagen” fremover kunne læse om tidligere udenlandske fiktionsfilm, som enten foregår i København eller er delvist optaget i den danske hovedstad.
Flere af filmene er for længst gået i glemmebogen, og ofte med god grund. Men selv de mest obskure B-fiaskoer har historisk værdi som vidnesbyrd om Københavns udvikling – og set med danske øjne er det næsten altid morsomt at opleve, hvordan fremmede filmskabere gennem årene har valgt at skildre H.C. Andersens danske ”eventyrland”.
> LOCATION COPENHAGEN 1: "Den danske pige" (Storbritannien/USA/Belgien 2015)
> LOCATION COPENHAGEN 2: Den trojanske hest (Storbritannien 1950)
> LOCATION COPENHAGEN 3: En lektion i kærlighed (1954)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar