onsdag den 7. juli 2010

Jackie Chan vs. alderdommen

Næste gang du ser en film med Jackie Chan, så prøv at lægge mærke til, hvordan han løber. Han ligner en, der har siddet for længe overskrævs på en hest. Det er fordi, han næsten ikke har mere brusk tilbage i knæene efter et halvt århundredes fald og kolbøtter.

Derfor er verdens mest berømte actionstjerne også holdt op med at lave sine ”superstunts”, hvor han frygtløst kaster sig ud fra balkoner, busser, broer og bygninger. I dag bruger 56-årige Jackie Chan stand-ins til de mere krævende optrin ”for ikke at blive tvunget på pension i rullestol”, som han siger.



At den ellers vævre og toptrænede lynkineser har set sig nødsaget til at skrue ned for de fysiske udskejelser, bliver tydeligt, når man sammenligner hans aktuelle dvd-premiere "The Spy Next Door" (2009), der udkom i går, med den højoktane Hongkong-klassiker "Supercop" (1992), som TV 2 viser lørdag nat.

Jackie Chans hjemmebaneeventyr fra storhedstiden i 80'erne og 90'erne kværner af sted over stok og sten, så man dårligt tør blinke af frygt for at gå glip af noget. Men tidens gang indhenter selv den kvikkeste badutspringer, og det ubarmhjertige slid, Jackie har udsat sin krop for, siden han var dreng, har nu stillet den midaldrende stjerne i et dilemma, som han endnu ikke synes at have fundet en værdig løsning på.

Allerede i 2003, hvor jeg mødte Jackie Chan i London, sukkede han:
– Jeg er træt af at slås. Jeg har ligesom prøvet det nu. Jeg vil hellere danse, synge, spille romantiske roller, lave andre ting. Når folk siger mit navn, fægter de altid med hænderne: ”Jackie Chan!!!”. En dag håber jeg, de vil holde op med det og opfatte mig som skuespiller i stedet for actionstjerne.


Jackies sporadiske forsøg ud i det dramatiske rollefag afslører desværre, at hans talent har sine udtalte begrænsninger. Rodede special effects-ekskursioner som "The Medallion" og "The Tuxedo" gjorde heller ikke Jackie nogle tjenester, ligesom flere andre af de film, han har produceret specielt til sit vestlige publikum, ofte har virket tamme.

Under vores møde indrømmede Jackie Chan også blankt, at han ikke selv bryder sig om sine amerikanske film.
– Amerikanerne har et godt system, men det er ikke for mig. Instruktøren bestemmer ikke i Hollywood, så jeg må tage til Hongkong for at lave film, jeg selv er tilfreds med, forklarede han.

Alligevel giver Jackie hver gang sit yderste for at tilfredsstille sine arbejdsgivere og sit publikum, selv i rudimentære amerikanske børnefilm som "The Spy Next Door", der udelukkende går efter nemme jordstrygere og trætte gentagelser af tidligere tricks. Den oprindelige trailer begik endda den frækhed at ind- og vildlede med højdepunkter fra Jackies tidligere Hongkong-succeser, for ligesom at understrege kontrasten.



Sammenlign selv med denne trailer fra "Supercop". Jeg ved godt, hvilken af de to film jeg har lyst til at se igen.



Om en måned kan Jackie Chan atter opleves i biograferne, når han udfylder Pat Moritas gamle glansrolle som Mr. Miyagi i genindspilningen af "Karate Kid" (premiere 5. august).

Og fra september kan du læse meget mere om Jackie Chan, herunder hans alenlange liste over drabelige arbejdsskader, i den længe ventede Troldspejlsbog!

> Læs hele mit interview med Jackie Chan

OPDATERET 21.07.2010:
Kommende Jackie Chan-weekend i tv!
Fredag 23.07.2010: Jackie Chan's First Strike (3+)
Fredag 23.07.2010: Ballade i Bronx (3+)
Lørdag 24.07.2010: Rush Hour (DR 1)
Søndag 25.07.2010: Ballade i Bronx (3+)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar