torsdag den 21. oktober 2010

Tema: Hvorfor fanden kom den ikke i biografen?

Har du nogensinde stillet dig selv dét spørgsmål? Eller bare undret dig over, hvorfor de danske biografsale fyldes op med slamfilm fra Hollywoods samlebånd, mens du venter forgæves på den skamroste indieperle, du læste om på nettet forrige sommer?

Så bør du læse Børsens kultursider i dag (21. oktober 2010).

I artiklen "Kvalitetsfilm snydes for biopremiere" undersøger jeg, hvorfor sammensætningen af biografernes repertoire i Danmark ser ud, som den gør.

For der er efterhånden rigtig mange eksempler på, at prisvindere, anmelderdarlings og andre såkaldt "smalle" film aldrig får chancen på et dansk lærred. I stedet for sniges de listige juveler ud på videohylderne uden yderligere fanfare.


Blandt mine cases i artiklen er den dobbelte Oscar-vinder "Crazy Heart", Werner Herzogs "Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans" og Jonathan Demmes "Rachel Getting Married". Sidstnævnte oversete mesterværk var heldigere end de fleste, da Cinemateket udvalgte den til "Månedens Film" et halvt år efter dvd-premieren – og kørte fulde huse i ti dage.

> Bries anmeldelse af "Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans"

Også mere mainstream-venlige film risikerer at ryge ned imellem gulvbrædderne. Kultkomedier som "Zoolander", den første "Austin Powers" og en af mine personlige favoritter inden for kategorien "Hvorfor fanden kom den ikke i biografen" – "Shaun of the Dead" – røg alle lukt på video herhjemme.


Mange af titlerne er allerede forsøgt lanceret på bio i vores nabolande, inden turen når til Danmark. Og hvis finnerne vender "Zoolander" ryggen, eller svenskerne nægter at elske "Crazy Heart", som tilfældet var – ja, så vil filmen efter al sandsynlighed blive pillet af premierelisten i Danmark. Den bliver "rejected", som det hedder i branchen.

Altså: Hvis filmselskabernes kalkuler viser, at det ikke kan betale sig at bruge ressourcer på en biografrelease, dumpes filmen direkte på dvd – enten af den danske afdeling eller efter dekret fra hovedkontoret i USA. Så enkelt er det faktisk.

Hvad er dine yndlingseksempler på seværdige film, som du mener havde fortjent et liv på det hvide lærred? Fyr løs i kommentarfeltet eller på Bries Blog-O-Ramas Facebook-side!


HVORFOR KOM DEN ALDRIG I BIOGRAFEN #1:
Crazy Heart
(2009, Scott Cooper)

I foråret 2010 floppede den Oscar-belønnede amerikanske spillefilm »Crazy Heart« som biorelease i Sverige, hvor den solgte 3.414 billetter fordelt på ti kopier.
Country-dramaet med Jeff Bridges klarede sig kun lidt bedre i Norge, hvor den lokale distributør satsede på Oscar-buzzen og sendte 35 kopier ud i biograferne, kort før prisoverrækkelsen fandt sted i marts. Kun 24.606 nordmænd mødte dog op ved billetlugerne, svarende til ca. 700 tilskuere pr. kopi.
20th Century Fox' amerikanske hovedkvarter forholdt sig derfor tvivlende over for filmens chancer i de danske biografer. En skepsis, som selskabets filial i København delte, selv om de i øvrigt anerkendte og bakkede op om filmens kvaliteter.
»Jeff Bridges er altid god, men selv om han fik en Oscar for rollen, er han ikke en stjerne, der sælger billetter, og country & western har aldrig været et hot tema i Danmark,« siger Helle Hochheim, der er chef for biografbooking i Fox' danske afdeling.

Læs mere om afvisningen af "Crazy Heart" i Børsen 21.10.2010


HVORFOR KOM DEN IKKE I BIOGRAFEN #2:
Shaun of the Dead
(2004, Edgar Wright)
SVAR: Lokal beslutning taget af UIP Danmark - filmen var "for engelsk"!
En romantisk komedie ... fuld af zombier. En rom-zom-com! Hvorfor har vi aldrig set dét før? Titlens Shaun (Simon Pegg) er faktisk ikke død, men særlig levende er han altså heller ikke, hvis man spørger hans dejlige ekskæreste (Kate Ashfield). Den blege vatnisse og hans søvnige sambo, Ed (Nick Frost), opdager også meget sent, at hjembyen London er blevet centrum for en galopperende zombie-epidemi. Efter de første blodige nærkampe mander Shaun sig dog op. Han henter pigen, skifter controlleren ud med et cricketbat og søger mod yndlingsstedet: Den lokale pub!
Edgar Wrights forrygende ”Shaun of the Dead” jagter aldrig det billige grin, men tegner sine afrundede figurer kvikt og præcist, hjulpet af et hold topspillere med bombesikker komisk timing og en overbevisning, der også får horrorelementerne til at fungere. Så den skulle selvfølgelig ikke op i biografen!


HVORFOR KOM DEN IKKE (RIGTIGT) I BIOGRAFEN #3:
Rachel Getting Married
(2008, Jonathan Demme)
SVAR: Efter ordre fra Sony Pictures i USA
Alle sejl er sat til for at gøre Rachels bryllup på familiens smukke landsted til en lykkelig begivenhed. Men det bliver lillesøsteren Kym, der løber med opmærksomheden, da hun ankommer fra afvænningsklinikken for at sprede dårlig samvittighed med samme indædte kraft som en tornado.
Anne Hathaway står i blomst i sit Oscar-nominerede voksne gennembrud, mens Jonathan Demme (”Ondskabens øjne”) henter sig et gevaldigt comeback ved at parre dokumentargenrens håndholdte spontanitet – direkte påvirket af Susanne Biers ”Efter brylluppet” – med den vitale og varmhjertede humanisme fra hans bedste spillefilm. Og under hele seancen bobler et gavmildt væg til væg-tæppe af sprød musik i alle tænkelige stilarter.
Ikke kun, men også på grund af, Demmes erklærede inspiration fra Danmark kæmpede Sonys lokale afdeling længe for at få lov til at sætte "Rachel" i biografdistribution. Men storebror i USA var hverken til at hugge eller stikke i, og kun takket være Cinematekets mellemkomst kunne danskerne (med et års forsinkelse) nyde en af 2008-sæsonens fineste film på det store lærred.


HVORFOR KOM DEN IKKE I BIOGRAFEN #4:
Zoolander
(2001, Ben Stiller)
SVAR: Floppede i Finland
Han er verdens hotteste mandlige supermodel. Han er hjernevasket til at dræbe Malaysias præsident. Og så kan han hverken læse, stave eller dreje til venstre. Han er ... Zoolander!
Ingen mestrer det lækre, fårede look lige så formidabelt som Ben Stiller. Det skulle da lige være Owen Wilson, Zoolanders nye rival på catwalken og indbegrebet af en mandlig blondine.
Der er dømt sublimt fjolleri fra gulv til loft i Stillers hurtigtvirkende brusetablet af en kultkomedie. Perlerækken af gæsteoptrædender sidder lige i (klæde)skabet, og trods skæverter og døde punkter får ”Zoolander” de varmeste anbefalinger herfra. Fordi Stiller og Wilson sjældent er set i mere uimodståeligt parløb. Fordi finner åbenbart ikke har forstand på farce. Og fordi jeg flere gange har taget mig selv i at lave "Blue Steel" foran et kamera ...

LÆS OGSÅ:
> Mysteriet om "The Muppets": Hvorfor fa'en kom den ikke i biografen?



Flere eksempler på roste film, der er blevet "rejected" til det danske biografmarked:

  • The Messenger (Oren Moverman, 2009 – nomineret til to Oscars) – vises som Månedens film i Cinemateket januar 2011
  • 9 (Shane Acker, 2009)
  • Original (Alexander Brøndsted & Antonio Tublén, 2009 – vinder af to priser på Shanghai Film Festival) - vist i Cinemateket
  • Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans (Werner Herzog, 2009 – i konkurrence i Venedig) - vist på CPH PIX
  • Frozen River (Courtney Hunt, 2008 – nomineret til to Oscars) – vist som Månedens Film i Cinemateket
  • The Savages (Tamara Jenkins, 2007 – nomineret til to Oscars)
  • Rescue Dawn (Werner Herzog, 2006)
  • The Three Burials of Melquiades Estrada (Tommy Lee Jones, 2005 – vinder af to priser i Cannes)
  • Thumbsucker (Mike Mills, 2005 – vinder af priser på Berlinalen og Sundance Festival)
  • Rushmore (Wes Anderson, 1998 – nomineret til Golden Globe)

> Filmnørdens Hjørne: Podcast 75B - med "direkte på dvd"-tema

2 kommentarer:

  1. Jeg så Bad Lieutenant POCNO i biografen i Kbh. Om der var tale om en one-off forestilling, kan jeg ikke huske, men jeg så den med 100% sikkerhed i biografen.

    SvarSlet
  2. Jeg talte i sin tid med Sandrew Metronome, som havde de danske rettigheder til "Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans". De mente, at Herzogs film var noget nær umulig at markedsføre i biografregi, fordi den genremæssigt placerede sig et sted mellem bizar arthouse og popcorn-krimi.
    I stedet valgte de at vise filmen på CPH PIX i 2010, hvor den fik så god presse- og publikumseksponering, at det kan have smittet af på den efterfølgende video-release i Danmark. Ifølge Sandrew Metronome solgte »Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans« tilfredsstillende på dvd - men dér fik den også et mere konventionelt omslag, der signalerede rendyrket thriller.

    SvarSlet