fredag den 16. april 2010

Kick-Ass Tema: Real Life Superheroes!

I går kom den endelig: "KICK-ASS"!


Derfor kan du i dag i Børsens kultursektion læse om tegneserieforfatteren Mark Millar, som har leveret forlægget til den aktuelle filmatisering, og som selv flirtede med tanken om at springe ud som superhelt, da han var nørdet teenager i 80'ernes Skotland.

> SUPERHELTE SOM DU OG JEG (NB: kræver Børsen-abonnement)
Brian Iskov i Børsen, 16.04.2010

Og fordi jeg allerede nu godt tør vædde på, at "Kick-Ass" bliver den mest forrygende film, jeg kommer til at se i 2010, har jeg benyttet anledningen til at samle de fire artikler, jeg indtil videre har skrevet om fænomenet Real Life Superheroes.

For som bekendt har historien om Dave Lizewski, alias Kick-Ass, flere fortilfælde i den virkelige verden, hvor adskillige wannabe-superhelte render omkring i trikot på åben gade og spejder efter medborgere i nød.

No Wonder Woman, 2007. Photography by Tonje Eliasson

I september 2008 portrætterede jeg vores dengang eneste danske Real Life Superhero, den søde No Wonder Woman, i Ud & Se. Fotografen Ulrik Jantzen og jeg fulgte den farvestrålende fritidsheltinde på en af hendes missioner, og jeg tror aldrig nogensinde, jeg har fået så meget respons fra læserne som på netop dén reportage.

Nu hjalp det selvfølgelig også, at jeg tilsyneladende var den første journalist i Danmark, der fik øje på emnet og skrev om det. Samt at Ulrik Jantzen fangede en serie skønne portrætter af den cyklende mirakelkvinde i kostume på Langebro.

> NO WONDER WOMAN VS. STØVMIDEN
Brian Iskov i Ud & Se nr. 9, september 2008

No Wonder Woman har siden valgt at trække sig tilbage fra superheltenes rækker, men forinden nåede hun dog at arrangere en bingoturnering og indspille en velgørenhedsplade:

> SUPERHELTINDE UDDELER OVERSKUD
Brian Iskov i AOK, 20. november 2008

I december samme år fulgte jeg op med en artikel i Berlingske Magasin, hvor jeg anlagde en sociologisk vinkel på fænomenet. Flere udenlandske Real Life Superheroes bidrog med eksklusive citater til teksten, ligesom Emilia van Hauen og Marvel-Morten Søndergård kommenterede tidens behov for helteskikkelser:

> VÆR DIN EGEN SUPERHELT
Brian Iskov i Berlingske Magasin, 13.12.2008

Bonusmaterialet til Berlingskes artikel er desværre ikke kommet med i netversionen, så det får du her i stedet for!



HER KOMMER OBAMA-MAN!
Brian Iskov i Berlingske Tidende, 13.12.2008

»Barack Obama er på mange måder det tætteste, vi nogensinde er kommet på en superhelt: En, som har inspireret millioner af mennesker på én gang til at vige uden om frygten, tilsidesætte kynismen og forestille os, hvad vi kunne blive til, hvis vi nåede toppen af vort potentiale«.

Ovenstående lyder som udkastet til en tårevædet hyldesttale for den kommende præsident af De Forenede Stater. Men ordstrømmen er faktisk reklametekst for et nyt stykke legetøj fra firmaet Jailbreak Toys. Må vi præsentere »Barack Obama Superhero Action Figure«: En 15 cm høj pvc-dukke med otte bøjelige led, skabt i den nyvalgte landsfaders billede.

Allerede inden sin tiltrædelse fejres Barack Obama som en sekulær frelserskikkelse »med ekstraordinære kræfter og eksemplarisk idealisme« (citeret fra salgsmaterialet for en Obama-nikkedukke!). I kunstnermiljøer var man hurtige til at afbilde den næste præsident som en visionær redningsmand med blikket vendt mod horisonten.

T-shirts og plakater svøber politikeren fra Illinois i Supermans potente symbolsprog, mens Obama-fans lægger musik fra superheltefilm ind over hans taler på YouTube. Marvel-forlaget har sågar ladet Obama gæsteoptræde som præsidentkandidat i et alternativt »Spider-Man«-univers (hvor han dog blev slået på målstregen af tv-satirikeren Stephen Colbert). Men hvad siger hovedpersonen selv?

Et slående pressefoto fra Barack Obamas senatorperiode viser ham i heltepositur foran en Superman-statue i Metropolis, Illinois. Og at den kommende præsident – en erklæret tegneseriefan – besidder selvironi, viste han under en velgørenhedsmiddag i New York den 16. oktober i år, hvor han lod denne bombe falde:
»I modsætning til de rygter, I har hørt, blev jeg ikke født i en krybbe. Jeg blev faktisk født på Krypton og sendt hertil af min far, Jor-El, for at redde planeten Jorden.«

En sådan afsløring, om end fremsagt i spøg, er vand på de selvudnævnte Real-Life Superheroes’ mølle. »Vi er mange, der forgæves har søgt efter en sand og ubesmittet helt. Det er på tide, at vi får vendt udviklingen,« udtaler ’Geist’ fra Minnesota.
Og ’Entomo’ fra Italien siger til Berlingske Tidende: »I mine øjne er Obama en stor Real-Life Superhero – bare uden maske«.

VIRKELIGHEDENS SUPERHELTE (udvalg)
Brian Iskov i Berlingske Tidende, 13.12.2008

GEIST (Minneapolis, Minnesota, USA)
I maj sidste år [2007] solgte ’Geist’ sin seriehæftesamling for selv at yde en indsats som maskeret samfundstjener. Han har bl.a. doneret mad til dyreinternater og ryddet op efter oversvømmelserne i Minnesota i sommeren 2007. »Jeg vil opsøge de, som bliver overset af samfundet, og tilbyde min hjælp. Jeg kæmper for de glemte«, proklamerer han.

NO WONDER WOMAN (København, Danmark)
Skandinaviens første Real-Life Superhero tilbyder at hjælpe alle, som mangler energi til dagligdagens sure pligter. Men selv om ’No Wonder Woman’ på sin MySpace-profil nævner »overskud« som sin superkraft, afspejler gejsten sig ikke altid i heltindens private alter ego: »Jeg er ret meget et rodehoved i virkeligheden,« erkender hun. No Wonder Womans egen velgørenhedsvideo kan besigtiges på http://www.youtube.com/watch?v=636EQCsm-T4

SUPERHERO (Clearwater, Florida, USA)
Som fribryder optrådte Dale Pople allerede i superhelteantræk, før han begyndte at patruljere i sin hjemby. Bag rattet i sin knaldrøde Chevrolet Sting Ray spejder han efter medtrafikanter og andet godtfolk, der ser ud til at kunne bruge assistance. »Mit superheltearbejde består af 80 % kedsomhed, 15 % godgørenhed og 5 % rædsel,« anslår ’Superhero’, som er tidligere marinesoldat og vægtløfter.

© Real Life Superheroes


ENTOMO THE INSECT MAN (Napoli, Italien)
’Entomo’ deltog i kampen mod sommerens affaldskrise i Italien og hævder at besidde paranormale evner, som forbinder ham med insektverdenen og gør ham til en slags postmoderne åndemaner. Fetichen for bevingede væsener går igen i hans motto, der lyder: »Hør min summen, frygt mit bid. Jeg indsprøjter retfærdighed!«

CAPTAIN OZONE (Buffalo City, New York, USA)
Naturens egen forkæmper, Captain Ozone, ser det som sit kald at bekrige forurening, frelse truede dyrearter og fremme vedvarende energiformer. Den maskerede miljøaktivist påstår at være rejst tilbage i tiden fra 2039 for at redde os alle fra den visse undergang. Merchandise-varerne i hans internetbutik lader dog ikke til at være økologisk producerede ...

> Mere Kick-Ass-tema: Real-Life Superheroes på film!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar