mandag den 7. marts 2011

"Tamara Drewe": Brie vs. Stephen Frears

Skulle eventyret om De Tre Bukke Bruse nogensinde blive filmatiseret, vil instruktøren Stephen Frears være selvskrevet til rollen som den vrisne trold under broen.

Blandt os filmjournalister, der turnerer Europas festivaler tynde, er den 69-årige Frears nemlig berygtet for at være en temmelig prikken herre.


Det er ellers ikke, fordi den erfarne brite mangler lune eller humor. Han har bare meget lidt tålmodighed med folk, der tvinger ham til at skulle forklare sig. Derfor fremtræder Stephen Frears ofte brysk og kort for hovedet i interviewsituationer, og når han begynder at smashe de dumme spørgsmål retur, gælder det om at dukke sig for hans dødbringende sarkasmer.

Jeg oplevede Frears i defensiven første gang i Venedig 2006, hvor “The Queen” vandt en løve til Helen Mirren. Og vi skulle ikke langt ind i gruppeinterviewet med Frears, før filmsnedkerens lave tolerance over for tåbelige journalister blev udfordret af dette spørgsmål:

Var det nødvendigt at finde en britisk skuespiller til rollen som dronning Elizabeth?

“Altså ..." begyndte Stephen Frears med et dybt suk. Efter en opgivende pause knurrede han irritabelt: "Hvad er det, du vil have? Nogen foreslog Helen Mirren, så jeg mødte hende og syntes, det var en god idé. Jeg overvejede aldrig nogen andre, men nu du siger det, ville Gong Li have været glimrende!”

> Læs også mit interview med Helen Mirren om "The Queen"



På sidste års Cannes-festival mødte jeg Frears igen, og den rundbugede brite var ikke blevet mildere stemt over for pressecirkuset siden sidst. Denne gang gjaldt det "Tamara Drewe", hans letbenede, landlige sommerlystspil, som kan ses i 31 danske biografer fra på torsdag (den 10. marts).

> MIT INTERVIEW MED STEPHEN FREARS, "TAMARA DREWE"
Britisk films gnavne onkel (pdf)
Brian Iskov i Børsen 07.03.2011 (NB: kræver abonnement)

Her er et udpluk af mine Stephen Frears-citater, som ikke kom med i den ovenstående Børsen-artikel:

”Tamara Drewe” rammer tonen fra Thomas Hardy perfekt. Hvordan vakte Frears denne sprudlende ånd i sine skuespillere?
”Jeg gav dem stoffer. Faktisk sagde jeg ikke et ord. Kun småting som 'kan du ikke gøre det bedre?'”

Om den flertydige slutning i "Tamara Drewe":
”Jeg vil forsvare flertydighed til min død. Hvis jeg hævdede, jeg helst vil fortælle sandheden i mine film, ville det være løgn.”

Hvorfor ser man så sjældent den borgerlige middelklasse repræsenteret i britiske film?
”Jeg ved det ikke, men jeg skal huske at spørge min kone om det. Hun kender svaret på det spørgsmål, hvorimod jeg aldrig kan huske det!”

Hvordan var det at være juryformand for Cannes-festivalen i 2007?
”Det var skønt. Man får en livvagt. Fuldstændig unødvendigt, i øvrigt, men han var umådeligt flink, og der er aldrig før nogen, der har givet mig en livvagt.”


Stephen Frears om at tilføje scener efter testvisninger:
“Det er aldrig let at finde frem til, hvad der generer folk. Hvis man viser en film for ti mennesker og beder om efterkritik, vil de pege på ti forskellige ting. Men i virkeligheden mener de noget helt ellevte, som ingen af dem rigtig kan formulere. Første gang jeg viste “Mit smukke vaskeri”, fik den ros af alle i salen, men det var tydeligt, at der også var et eller andet, der gik dem på. Til sidst tror jeg min ekskone sagde, “Hvorfor hedder den egentlig “Mit smukke vaskeri”? Der går jo tyve minutter, før vi ser den møntvask.” Så jeg endte med at indsætte et billede af vaskeriet under forteksterne. Det viser bare, at de ting, der generer folk, er så besynderlige og specifikke, at det næsten er umuligt at gætte sig til.”

Flere berømte skuespillere har fået deres start hos Frears. Føler han sig som en stolt far?
”Far?! Nej, bevares. Dan [Daniel Day-Lewis i "Mit smukke vaskeri"] ville være blevet en fremragende skuespiller under alle omstændigheder. Det var så tilfældigvis mig, der blev katalysatoren, hvis det er det rette ord. Det samme skete med Jack Black ["High Fidelity"]. Men de er så talentfulde, at de alligevel ville være brudt igennem uden mig."

Har han fortrudt, at han i sin tid sagde nej til at instruere “Thelma & Louise”?
”Jeg tror ikke, min version ville have kunnet måle sig med Ridley Scotts. Han havde godt tag i den historie.”
Ville Stephen Frears-versionen have været anderledes?
”Ja, selvfølgelig! Men den ville ikke have været lige så god.”

Var det et tilfælde, at Stephen Frears blev filminstruktør?
”Tja, det var ikke forsætligt. Snarere beviset på Guds eksistens.”

Hvad hvis han ikke var blevet instruktør?
”Så ville jeg være død. Eller også ville mit liv have været langt kedeligere.”

> Se klip fra "Tamara Drewe" i min webcast fra Cannes 2010

> Læs også Posy Simmonds' tegneserie "Tamara Drewe" fra The Guardian

Ingen kommentarer:

Send en kommentar