> Torsdag 1. december: Interview med forfatteren, Nikolaj Scherfig
> Søndag 11. december: Fotoreportage fra DR's julekalenderkulisser
> Søndag 18. december: Interview med produceren, Andreas Hjortdal
LARS KAALUND, konceptuerende instruktør
Født 1964. Har ikke tidligere lavet julekalender. Medvirken som skuespiller i bl.a. filmene ”Den eneste ene” (1999), ”Italiensk for begyndere” (2001) og ”Nynne” (2005). Har instrueret afsnit af TV 2-serierne ”Rita” (2012-15) og ”Hjørdis” (2015). Fhv. teaterdirektør for Mungo Park og Østre Gasværk. Første julekalender, han husker at have set i tv, er Magnus Tagmus (”Kender du Decembervej?”, DR 1967 og ”Besøg på Decembervej”, DR 1968).
Lars Kaalund (midt) instruerer Peter Christoffersen og Sofie Gråbøl | foto: Per Arnesen |
Om hvad der tiltalte ham ved projektet:
– Jeg havde aldrig drømt om at lave julekalender. Vores producent, Andreas Hjortdal, spurgte, om jeg ville kigge på projektet, og så tænker man lige en gang, for det er en stor produktion og en lang tur på halvandet år. Men så læste jeg historien med de her to tvillingesøstre, som skal møde kærligheden og træde de første skridt hen mod voksenlivet og dannelsen af deres personlighed – det hele speedet sammen i 24 afsnit. Det tiltalte mig at lave klassisk tv-drama med en klar konflikt mellem en mor og en datter, men hvor man samtidig skulle dykke ned i eventyrverdenen, hvor tingene bliver sat på spidsen på alle mulige parametre. Liv eller død, de onde og de gode. Den type fortælling er tit ret barske med nogle klare moraler og regler for, hvordan man overlever og komme videre i verden. De fleste handler om børn eller unge, der bevæger sig ud på en færd, hvor de lærer noget om sig selv ved at skulle tænke sig om og træffe nogle klare valg.
Caroline Vedel Larsen i "Den anden verden" | foto: Per Arnesen |
– Vi har tre forskellige verdener med konflikter og plots, der bliver vævet ind i hinanden i en stigende kurve mod jul. En genkendelig dagligdag med to tvillingesøstre, som er teenagere og bor alene med deres mor, der stadig er i en eller anden proces med sin afdøde mand. Fællesskabet omkring en teaterforestilling med pisk over nakken, en klar deadline og et mål, man skal nå – og hvor vi også er i et helt nyt spil og en anden spillestil på scenen. Og endelig skabelsen af eventyrverdenen. Den slags vekselvirkning kommer man ikke så tit til at lave i Danmark. Det er for 90% vedkommende virkelighed og voksendrama, man beskæftiger sig med – om det så er krimi, et arvingdrama eller lidt mere komiske serier. Men her havde jeg chancen for at folde en helt ny verden ud med baggrund i nogle eventyr, som vi ved har en stor kvalitet på plotniveau. De virker. Det er gode fortællinger. At få lov at tolke dem syntes jeg var meget fristende.
Scene fra "Den anden verden" | foto: Per Arnesen |
Om at vriste Grimms eventyr tilbage fra Disneys monopol:
– Vi har tit talt om, at Disney ikke skulle have eneret på at fortælle Grimm. Der er en katarsis i de her eventyr. Vi skal gerne lidt ud på kanten. Man må godt sidde derhjemme i stuen og lige have brug for at holde mor eller far i hånden undervejs. Der er meget dystre historier i Grimm, og det kan være rigtig farligt. Hvis der er en gammel kone, der er kannibal og gerne vil spise Hans og Grete, så er det sgu alvor, ikke? Den dysterhed skal med, synes jeg, hvis man skal være tro mod Grimm. Jeg syntes, det ville være lidt at forråde det, hvis det ikke også blev uhyggeligt. Nu laver vi det til børn og unge fra otte år og opefter, så det er en balancegang, hvor langt man skal gå.
Om julekalenderens visuelle udtryk og inspirationskilder:
– Vi tænkte, at Disney ofte har gået vestpå, så vi fik lyst til at gå østpå. I vores look og vores ornamentering, for eksempel i dværgenes hus, har vi ladet os inspirere af Tyskland, Østeuropa, russiske eventyr og gamle tegninger, skilderier, stik og hvad der nu har været fra den tid. De havde en stoflighed, som vi syntes var helt fænomenal, hvor vi ligesom kunne slippe forbi de værste Disneyudgaver og få noget, der smager af rigtig gamle dage. Det er et af de greb, vi ret hurtigt kunne mærke gav visuel mening for os.
Detalje fra dværgenes hus | foto: Bjarne Bergius Hermansen |
– Alle de eventyr, vi har beskæftiget os med, hvad enten de er fra Rusland eller Europa, indeholder de samme trin. Jeg kan ikke huske, hvad han hedder, men jeg dyrkede lidt en russisk eventyrfilolog, som sagde, at der er 36 trin i ethvert eventyr. 99 ud af 100 havde præcis de samme 36 trin. Forlad hjemmet, kom ud i et ukendt område, mød nogle farer, tænk noget i forhold til det, lav en fejl ... Ornamenteringen i den tradition havde en genkendelighed, men samtidig en friskhed, hvor man tænker, "Det har jeg aldrig set før". Det er den balance, vi har prøvet at ramme.
”Den anden verden” sendes hver dag 1.-24. december 2016 på DR1 kl. 19:30. Hvert afsnit kan streames fra kl. 06.00 via dr.dk eller DR Ultra-app'en.
Den anden verden (DR1 2016)
Sendetidspunkt: 19.30
Produktionsselskab: DR Fiktion.
Instruktion: Lars Kaalund, Tilde Harkamp.
Producent: Andreas Hjortdal.
Manus: Nikolaj Scherfig, Bo hr. Hansen efter idé af Klaus Rasmussen; episodeforfatter: Morten Dragsted.
Med Caroline Vedel Larsen, Fanny Bornedal, Christine Albeck Børge, Lars Brygmann, Andreas Jessen, Sofie Gråbøl, Sigrid Husjord, Jacob August Ottensten, Dan Zahle m.fl.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar