torsdag den 13. december 2012

50 år med DR's julekalendere: Jul og grønne skove + Mumidalen (1980)

1. december 2012 er det 50 år siden, at DR viste sin første tv-julekalender. Hver dag indtil den 24. december fejrer Bries Blog-O-Rama ”Børnenes Julekalender” ved at se tilbage på et halvt århundredes dansk tv-historie med stangdukker, drillenisser, tagmus og provoer i jordhuler.

I DAG: DA POUL & NULLE ØDELAGDE DANSKERNES DECEMBER

© Tvarc

August 1980 gik Danmarks Radios planlægning af årets tv-julekalender i vasken. B&U's forhandlinger med revynavne som Preben Kaas og Svend Kragh-Jacobsen var kuldsejlet, og det eneste, som DR havde at formilde de utålmodige poder med i december, var 24 indkøbte episoder af den finsk-svenske dukkeserie "Mumidalen", hver af knap ti minutters varighed. På dette punkt i julekalenderens historie var sendetiden imidlertid vokset til en lille halv time, så nu var gode råd dyre.

Halvt i panik fik B&U-chefen Mogens Vemmer den idé at opfordre Poul Nesgaard og Elith ”Nulle” Nykjær fra "Ungdomsredaktionen" til at finde på en rammefortælling. Parret fik to uger til at skrive manuskriptet og beskedne 500.000 kroner at udføre det for. Da det gik op for Mogens Vemmer, hvad den drilske duo havde i tankerne, var det for sent at slå bak. Poul og Nulle ville gøre op med julehysteriet – i en julekalender!

”Jul og grønne skove” starter med, at tv-reporteren Poul og forskeren Nulle drager ud for at finde den rigtige julemand i vrimlen af falske surrogater. Allerede i det første afsnit dratter de imidlertid ned i et hul i skovbunden, og her forbliver de fanget til den 24. december.

I jordhulen overvåges de konstant af et mystisk svævende kuglekamera, der angiveligt transmitterer de levende billeder ud til seerne. Poul og Nulle møder også sære væsener (bl.a. fem miniaturehekse og en tvekønnet kæmpeorm, der synger bossa nova) og læser højt af seernes breve.

SE 6. AFSNIT AF ”JUL OG GRØNNE SKOVE” (1980) på dr.dk

Udendørsoptagelserne foregik i Dyrehaven i oktober, mens resten af julekalenderen blev sendt forskudt direkte fra jordhulen, som scenografen Espen-Hansen byggede op i et studie i TV-Byen. Her afleverede postvæsenet alle de breve, som Poul og Nulle havde opfordret seerne til at sende til adressen »Hullet i jorden i Kæmpeskoven«.

Fordi hvert afsnit af ”Jul og grønne skove” blev indspillet samme dag, som det blev sendt i tv, kunne seernes input få reel indflydelse på programmets udformning. Den interaktive form gjorde blot programmerne endnu mere uforudsigelige, og Poul og Nulles planlagte, men tilsyneladende improviserede anarki blev mere og mere udtalt, som måneden skred frem.

I et af afsnittene nægtede Poul pure at sende andet end "Mumidalen", fordi han var sur. Den dag sluttede programmet tidligt. Senere, i afsnit 20, begyndte Poul at hallucinere og se sig selv som parodisk overstadig studievært for et glitrende juleshow, hvor Shu-bi-dua uropfører deres julenummer ”Den himmelblå” i fuld længde. Det pludselige, men kortvarige overbud af juleri skabte naturligvis kun endnu mere forvirring hjemme i stuerne.

SE 20. AFSNIT AF "JUL OG GRØNNE SKOVE" (1980) på dr.dk
”Det er svært at forestille sig, at denne spøg, der er begyndt så tyndt, kan blive andet end tyndere og tyndere ... Min ældste på fire et halvt, hvis appetit på voksent TV-stof ellers er betydelig, kigger desorienteret på snakkemaskinen Poul Nesgaard og spørger, hvornår Mumihistorien kommer. Fornuftigvis kan man ikke forvente af hende, at hun skal forstå, at julemandsjagten er ment som en parodi på voksen-TV … For eksempel besværet med at tilsløre tekniske uheld eller vittigheden med at de medvirkende tror der er slukket for det mystiske kuglekamera, mens det faktisk kører videre.”
- Anders Bodelsen, Politiken 05.12.1980

Poul Nesgaard og Elith Nykjærs anarkistiske stil havde i foråret 1980 vakt lykke i ungdomsprogrammet "Baggårdsredaktionen", men deres udfordrende leg med publikums vanetænkning virkede stærkt provokerende på især de voksne seere, når den blev præsenteret i julekalenderens uskyldige og traditionsbundne rammer.

"Jul og grønne skove", eller "Hullet i jorden", som Poul og Nulles anti-julekalender hurtigt blev kendt, fik daglig ris i medierne for at være selvoptaget og så uforståelig for de yngste, at det skræmte børnene fra vid og sans.

End ikke en entydig happy end var seerne forundt. Ganske vist lykkes det til sidst for vor uheldige helte at slippe ud af hullet, og Julemanden kommer visseligen på skærmen i sidste afsnit – men i baggrunden af billedet, og uden at Poul & Nulle opdager noget som helst.

Elith "Nulle" Nykjær og Poul Nesgaard i "Jul og grønne skove" (1980)
© Bent Paulsen/DR

Officielt var Poul og Nulle slet ikke at træffe fra den 1. til 24. december. De var grangiveligt gået under jorden og sneg sig ind i TV-Byen ad bagvejen for at undgå pressen. Undvigemanøvren generede i den grad formiddagsbladenes kulturredaktioner, der havde afsat flere halvsider til dækningen af årets tv-julekalender.

Derfor måtte deres chef, Mogens Vemmer, tage skraldet gennem hele julemåneden. I udsendelsen ”TV om TV” (10.12.1980) blev han konfronteret med en mor, hvis børn var så forskrækkede over Poul & Nulle, at hun måtte tage dem på skødet under udsendelsen. Hertil svarede Mogens Vemmer, at det da kun var naturligt, at børnene sad på skødet, når familien så julekalender.

”Når jeg ser julekalender i år, bliver jeg nogle gange så bange, at jeg gemmer mig bag lænestolen.”
- Kristina, 6 år, i Politiken 08.12.1980

Senere i samme program klagede en professionel julemand fra et københavnsk stormagasin over, at større børn havde taget seriens ”skægtest” til sig og rykkede hårdt til for at sikre sig, at han nu også var en ægte julemand – hvad han naturligvis selv syntes, han var. Hvorefter Mogens Vemmer ikke kunne dy sig for at spørge, om denne ”julemand” virkelig mente, at han repræsenterede den sande jul.

SE MOGENS VEMMER FORSVARE POUL & NULLE I "TV OM TV" (10.12.1980)

Den 21. december forsvandt Poul & Nulle pludselig fra skærmen. Øjensynligt havde en hulemand(!) overdækket det automatiske kuglekamera, så der kun kom psykedeliske stillbilleder fra hullet i Kæmpeskoven. Imens lod en speaker seerne vide, at der var tale om et ”teknisk uheld”, og at forbindelsen ville komme igen lige om lidt. Kort efter ringede en fingeret seer til julekalenderen for at klage, ledsaget af fire brændende adventslys på tv-skærmen.

Hjemme i stuerne reagerede folk i samme ånd, men i TV-Byen var omstillingsbordet dødt, og noteringen måtte fortælle de rasende seere, at telefonerne ikke blev taget i Danmarks Radio den aften. B&Us souschef, Mogens Winkler, måtte efterfølgende i Politiken undskylde det langtrukne ”uheld”, men fortalte samtidig, at DR også havde modtaget mange opkald fra børn, som blot ville sikre sig, at Poul & Nulle kom igen næste aften.

På spørgsmålet om, hvad han ville stille op, hvis et virkeligt teknisk uheld skulle opstå under de resterende kalenderudsendelser, svarede Mogens Winkler: ”Så trækker jeg telefonstikket ud.”

Poul og Nulle juler modvilligt til ære for fotografen | © Tvarc

Efter uvejret havde lagt sig, kunne Poul Nesgaard troskyldigt meddele, at langt de fleste af de 130.000 breve, som makkerparret modtog under deres ophold i hulen, havde været varme og venlige.

”Tanken var slet ikke at provokere. Vi ville lave nogle spændende udsendelser, der kunne give børnene nogle oplevelser og bl.a. bygge på forventningen op til jul. Det mener vi lykkedes.”
- Poul Nesgaard og Elith Nykjær i Politiken 26.12.1980

Ikke desto mindre brændte DR fingrene så grundigt på kritikken fra de voksne, at de næste mange julekalendere fik alt, hvad de kunne trække af helgardering med nissehuer, sne, fællessang og julestads.

Først med voksenjulekalendernes tilstedekomst i 1990’erne synes tidsånden endelig klar til at favne Poul & Nulles flabede og originale meta-eksperiment. Ved årtusindskiftet var den nystartede DR2-kanal da også frisk på at programsætte "Jul og grønne skove" som årets genbrugsgave til de kultglade kerneseere.

SE 14. AFSNIT AF "JUL OG GRØNNE SKOVE" (1980) på dr.dk

Men det blev dengang ved ideen, for kun halvdelen af Poul & Nulles kalendereksperiment findes gemt i DR's arkiver. Resten af båndene blev slettet i starten af 1980’erne. Officielt af sparehensyn, men nok lige så meget fordi de færreste øjnede den kulturhistoriske værdi i at bevare en så eklatant fiasko for eftertiden – endsige havde fantasi til at forestille sig en genopførelse i Det Kongelige Teaters regi 27 år senere!

> Læs Bries artikel om Det Kgl. Teaters opsætning af "Jul og grønne skove" (Berlingske Tidende 20.12.2007)

De tolv bevarede udsendelser af ”Jul og grønne skove” blev siden vist på DR K i december 2009. De kan også ses online på dr.dk/bonanza.

JUL OG GRØNNE SKOVE (1980)
Sendt på DR TV kl. 19.00-19.25.
Tilrettelæggelse: Poul Nesgaard, Elith Nykjær, Mette Lage, Anette Pilmark.
Musik: Hans Verner Ottesens orkester.
Medvirkende: Poul Nesgaard, Elith Nykjær, Bent ”Bibo” Nykjær, Frede ”Fup” Norbrink, Jessie Rindom, Allan Olsen, Flemming Quist Møller, Christian Sievert m.fl.




Kalenderkunstner: Tove Jansson/BULLS

Mumidalen

De 24 indlagte kostumefilm med Mumitroldene udgjorde en daglig redningskrans for de trængte børneseere, der døjede med Poul og Nulles besynderligheder i ”Jul og grønne skove” i december 1980.

”Mumidalen”, eller ”Jul i Mumindalen”, var oprindelig produceret af Sveriges Radio som årets tv-julekalender i 1973. Historien benyttede materiale fra fem af Tove og Lars Janssons børnebøger om Mumitroldene, som i tv-serien blev fremstillet af mimikere i legemsstore skumgummidragter.

Hanne Willumsen forestod den danske bearbejdelse af ”Mumidalen”. B&U-veteraner som Thomas Winding, Kjeld Nørgaard, Thorkild Demuth og Bob Goldenbaum lagde stemmer til de melankolske, hvide mumitrolde, der også prydede "Børnenes U-landskalender" i 1980.

Samtlige 24 afsnit af ”Jul i Mumindalen” blev udgivet i svensk originalversion på dvd i 2005.

> Se den svenske originaludgave af "Mumidalen" på YouTube

MUMIDALEN (Mumindalen, 1980)
Produktionsselskab: Sveriges Radio 2.
Efter Tove og Lars Janssons børnebøger.
Tv-manuskript og instruktion: Pi Lind.
Dansk bearbejdelse: Hanne Willumsen.
Musik: Erna Tauro.
Stemmer: Thomas Winding, Olaf Nielsen, Kirsten Cenius, Lykke Nielsen, Birgit Brüel, Kjeld Nørgaard, Bob Goldenbaum, Thorkild Demuth, Iben Wurbs m.fl.
Årets overskud går til bygning af klinikker og ambulancer i Bolivia.


Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar