torsdag den 2. december 2010

"Basic" og "The Hunted": Connie Nielsen taler ud!

I denne weekend kan danske Connie Nielsen opleves i hele tre amerikanske film på tv: sandal-eposet "Gladiator", actionfilmen "The Hunted" og militærdramaet "Basic".

De to sidstnævnte film er begge fra 2003. Begge er instrueret af anerkendte, om end temperamentsfulde Hollywood-instruktører: hhv. William Friedkin ("Eksorcisten") og John McTiernan ("Die Hard"). Og begge er blandt de oplevelser, som Connie Nielsen helst ville have været foruden.

Connie Nielsen i "The Hunted" (2003)

Her er, hvad Connie fortalte mig, da jeg i 2006 havde skuespillerinden i røret fra Los Angeles:
"Jeg syntes, det var uhyggeligt. Det er nok en af de værste oplevelser, jeg nogensinde har haft."
– Connie Nielsen om sit arbejde med instruktøren William Friedkin på "The Hunted"

"'The Hunted' er et af de tilfælde, hvor jeg på et tidspunkt forstår, at intet af det, vi er blevet enige om, nogensinde vil ende på lærredet. I stedet kommer der en kæmpe omgang omskrivninger, som afviger fra alt, hvad vi har snakket om, efter jeg har skrevet under på filmen."

"Det er lidt svært at bakke ud af en kontrakt på det tidspunkt, medmindre at man virkelig, virkelig, virkelig ... altså, nærmest ikke har noget imod, at du taber dit hus, så meget vil du bare ikke være med i dén film. Så meget troede jeg stadig ikke, han [William Friedkin] var i stand til at svigte, hvad vi havde været overens om. Men jeg må indrømme, dér følte jeg mig virkelig kidnappet."

William Friedkin går også for at være en hård fyr.
"Du kan eddermame tro, han er en strid banan. Det vil jeg godt sige sort på hvidt."

Hvordan er han strid?
"Det er ikke sådan, at han er en direkte ubehagelig person, men han skal kontrollere alt. Alt, alt, alt. Hvis du står og varmer op til en scene og begynder at improvisere for at komme ind i en dialog, som Benicio Del Toro og jeg gjorde det i begyndelsen af filmen, så smider han alle 200 folk af settet for at snakke med os om, hvorfor vi improviserede, før vi gik ind i dialogen. Du kan godt se, at det er kontrol på et niveau, som simpelthen lamslår alt. Det lammer alt," gyser Connie Nielsen.

> Læs også William Friedkin: På slap line i Venedig


John Travolta og Connie Nielsen i "Basic" (2003)

Lige efter ”The Hunted” var Connie Nielsen desværre så uheldig at skulle løbe spidsrod gennem endnu en prøvelse: John McTiernans mudrede thriller ”Basic”.

"Det var fedt at arbejde med John Travolta, for han er simpelthen så sød. Men igen blev det en helt anden film end den, jeg havde signet op på. Det skulle have været en film noir, som foregår på en militærbase i Canada. Og lige pludselig bliver den til sådan noget actionlort. Der var mange, mange, mange ting, som lige pludselig faldt væk."

"Men jeg tror også, 11. september gjorde, at ingen ville have noget at gøre med at kritisere militæret. Så det blev den her patriotiske stil, hvor alle pludselig blev ræd for at sige nogle sandheder."

Connie Nielsen er pt. biografaktuel i den danske børnethriller "Kidnappet".

"The Hunted" vises på DR1 i dag, fredag 3. december kl. 23.05.
"Gladiator" vises på TV3 i morgen, lørdag 4. december kl. 21.00.
"Basic" vises ligeledes på TV3 lørdag 4. december kl. 02.30 (natten til søndag). Reprise på 3+ søndag 2. januar kl. 19.55.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar