tirsdag den 21. december 2010

Troldspejlsbogens julekalender 21: Ingen er fuldkonnem

< 20. december: Jakob Stegelmanns programudkast fra 1988 og hans dåb som tv-vært

I DAG: Jakob Stegelmann om at begå fejl – samt nyt om 2. oplag af bogen

Da Jakob Stegelmann gik i femte klasse på Krebs Skole i 1960'erne, var han med til at redigere skolebladet. Og det betød naturligvis, at det kedelige elevrådsstof blev rangeret ud på et sidespor. Troldspejlets vært fortæller:

"Jeg fyldte siderne med artikler om tegneserier, og mine tekster var så proppede med fejl, at det er helt utroligt. Blandt andet skrev jeg en lang artikel om Tintin, og fordi jeg elskede Tintin så højt, drømte jeg om, at "i Frankrig, hvor Tintin jo kommer fra" – hvilket også er forkert – "der kan man få over 50 Tintin-albums!"

Et af de 50 franske Tintin-albums ...?

"De oplysninger var jeg stensikker på, og der var heller ikke rigtig nogen, der kunne tjekke det. Men på en eller anden måde opsnappede Tintins danske forlag mit forbandede skoleblad og skrev til mig: 'Der er desværre kun 12', eller hvor mange der nu var på det tidspunkt,” husker Jakob Stegelmann.

Læs mere om Tintin i "Jakob Stegelmanns Troldspejlet – 
Den store Troldspejlsbog" fra Forlaget Carlsen

Heller ikke den stundende højtids bedste læsegave, "Jakob Stegelmanns Troldspejlet – Den store Troldspejlsbog", kan helt undsige sig faktuelle flovsere. Især én brøler har vakt harme blandt de mest inkarnerede superheltekendere: nemlig at Alan Moore skulle være ophavsmanden til DC Comics' miniserie "Crisis on Infinite Earths" (1985).

Vi kan nu glæde de skarpsindige fejlfindere med, at denne lapsus er blevet rettet i bogens 2. oplag, som forventes at ramme butikkerne den 18. januar 2011. Et par af bogens indlagte misinformationer har vi dog valgt at lade stå for jagtens og underholdningens skyld ...

Ved samme lejlighed får farverne på omslaget en overhaling, hvormed førsteudgaven fremover vil være kendt som "dén med Røde Jakob". Om vi smølfer Troldspejlsværten Avatar-blå eller Hulk-grøn til forsiden på 2. oplag, må I vente til januar med at finde ud af!

Den nye forside?

> Se Troldspejlets indslag om fejl i film (2010)
> Flere filmfejl på Bries Blog-O-Rama: "Dødens Gab 4 – Hævnen" og "Højt at flyve"

> 22. december: Troldspejlet "anmelder" Borgen og Quizmonstrets spillefilm

Ingen kommentarer:

Send en kommentar