torsdag den 9. december 2010

"Machete": Brie møder Robert Rodriguez

I dag får "Machete" dansk biografpremiere. Robert Rodriguez' seneste hyldest til B-filmens herligheder er en videreudvikling af den falske trailer, han lavede til sit og Quentin Tarantinos "Grindhouse"-projekt i 2007.


"Grindhouse" trailer, 2007


Officiel filmtrailer, 2010

Jeg mødte Robert Rodriguez og to af filmens stjerner, Danny Trejo og Jessica Alba, da de gav interview på Venedig-festivalen i september. Resultatet kan du nu læse på dagbladet Informations hjemmeside:

> Instruktøren skyder kun to gange
Interview med Robert Rodriguez
Brian Iskov (Venedig) i Information, 9. december 2010



Men I skal selvfølgelig ikke snydes for ekstra godbidder fra interviewet. Eksklusivt for Bries Blog-O-Rama røber Robert Rodriguez et af sine beskidte fif – nemlig at vise rigeligt med bare bryster, så snart forteksterne er flimret over lærredet:

”Jeg bruger tit nøgenscener i starten af mine film, for så tror publikum, at resten af filmen er lige så vovet. Folk har sagt til mig, ”der er så meget nøgenhed i ”Sin City” (2005).” Men det passer ikke. Der er kun to topløse piger, og de er noget af det første, man ser i filmen. Alle andre har meget lidt tøj på, men de er dækket til. Det er kun inde i hovedet, at publikum oplever nøgenhed derefter,” forklarer Robert Rodriguez.


Han kan desværre også afkræfte, at det er Lindsay Lohan selv, der blotter ynderne i ”Machete”s meget omtalte vandfaldsscene.

"Jeg optog den sekvens til traileren for fem år siden, og dengang var Lindsay Lohan slet ikke med. Men fordi jeg elskede traileren, ønskede jeg at genbruge alt materialet fra den i selve filmen, selv om klippene var fem år gamle. Derfor måtte jeg skrive og indspille alle de scener, der leder op til, at Danny Trejo går i vandet. Og da jeg kiggede på de gamle optagelser, tænkte jeg, at jeg enten måtte hente den pige tilbage, som han kysser under vandfaldet, eller finde en stand-in."

"Men den blonde piges ansigt var dækket af hendes hår, så jeg tænkte, at jeg i stedet kunne gøre hende til Lindsay Lohans body double. I den færdige film ser man Lindsay i swimmingpoolen, og når vi klipper til det her smukke billede af vandfaldet, er det den anden pige – bare med den samme frisure. Vi sørgede for, at Lindsays hår matchede de optagelser, vi allerede havde af den anden skuespillerinde."

"Det er virkelig en meget exploitation-agtig måde at gøre det på. Bare at smække nogle vidt forskellige klip sammen og lade som ingenting, ha ha!"

> Læs også Bries interview med Lindsay Lohan (2004)


Vanen tro står Robert Rodriguez anført som medinstruktør, medforfatter, medklipper, medproducent og visual effects supervisor på ”Machete". Arbejder han bedst under pres?

"Det hjælper mig i hvert fald til at finde på ideer undervejs, og de er som regel bedre end dem, man tænker for meget over. Når folk fortæller mig, hvilke scener i mine film de bedst kan lide, er det altid dem, som opstod tilfældigt, fordi solen forsvandt bag horisonten, og vi måtte finde på noget andet i sidste minut. Derfor prøver jeg at lave alle mine film hurtigt og billigt, så de bliver fyldt med ”fejl” og lykkelige tilfældigheder," fortæller Robert Rodriguez.

"Min plan var altid at indspille ”From Dusk Till Dawn” (1995) i kronologisk rækkefølge. Den luksus havde vi bare ikke, fordi vi ikke var med i fagforeningen, og da vi optog, var der en strejke mod ikke-organiserede filmhold. Så vi måtte begynde med alle interiørscenerne, dvs. filmens anden halvdel. Bagefter skød vi den første halvdel. Men på grund af omstændighederne kom det til at føles endnu mere som to separate film, og det er præcis den effekt, som folk elsker ved ”From Dusk Till Dawn”."

OPDATERING 12.12.2010: "From Dusk Till Dawn" vises på 3+ fredag d. 17. december kl. 00.20 (natten til lørdag).

Danny Trejo, Jessica Alba & Robert Rodriguez, Venedig 2010

Ingen kommentarer:

Send en kommentar