mandag den 20. december 2010

Troldspejlsbogens julekalender 20: Et program bliver født

< 19. december: Jesper Israelsen om sit job som Troldspejlets spiltester 1989-2007

I dag: Jakob Stegelmanns programudkast fra 1988 og hans dåb som tv-vært i 1989


Februar 1988 afleverede Jakob Stegelmann sit oprindelige programforslag til det DR-magasin, der fik premiere et år senere under navnet Troldspejlet. I mellemtiden havde titlen Mediemagasinet været på tale.

Jakobs dokument – udskrevet fra en Amstrad-computer – bærer dog en endnu tidligere arbejdstitel, der næppe var ment som et seriøst bud:


Her kan du, for første gang nogensinde, læse Jakob Stegelmanns originale præsentation af Troldspejlets koncept:

> Læs hele Jakob Stegelmanns programforslag fra 1988 (pdf, 1,9 MB)

Før Troldspejlspremieren i 1989 havde Jakob Stegelmann vist sig på fjernsynsskærmen en enkelt gang: Da hans program ”Så er der tegnefilm” fejrede sin udsendelse nr. 100.

Men da han præsenterede sit koncept til Troldspejlet, havde han glemt at tage højde for, at rollen som programmets vært kunne risikere at gå til ham selv.


Jakob Stegelmann fortæller:
"Jeg havde ingen planer om at blive studievært for noget som helst, og det var kun fordi, de spurgte, "Vil du selv prøve?", at jeg sagde, "Ja, hvorfor ikke." Og da jeg havde sagt dét, tænkte jeg: "Hvad fanden har jeg gjort?"

"Det var forfærdeligt! Dét med at skulle i studiet en gang hver tredje uge og have alle de der teknikere løbende omkring, det var slet ikke mit temperament," siger Jakob Stegelmann i dag, 22 år efter sin Troldspejlsdebut.

> Det første Troldspejlsprogram med kommentarspor af Jakob Stegelmann


Når Jakob Stegelmann genser de gamle udsendelser i dag, kan han tydeligt genkalde sig den nervøsitet og alvor, han følte som nybagt tv-personlighed:
"Jeg var jo angst og kunne slet ikke slappe af."

Troldspejlets ankermand understreger også, at han stadig ikke kan forestille sig at blive studievært på et andet program end sit eget.
"Hvis de spurgte fra MGP, ville jeg sige nej. Det dur jeg ikke til."

Læs også det store bag kulisserne-interview i "Jakob Stegelmanns Troldspejlet – Den store Troldspejlsbog" fra Forlaget Carlsen.

> 21. december: Jakob Stegelmann om at begå fejl – samt nyt om 2. oplag af bogen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar