fredag den 10. december 2010

Troldspejlsbogens julekalender 10: Brie laver tegnefilm

< 9. december: Et ekstra kapitel om computerspil

I DAG: Troldspejlsbogens forfatter om sin medvirken i Troldspejlet som 15-årig

Da Jakob Stegelmann godkendte mig til at skrive Den Store Troldspejlsbog i januar 2009, anede han slet ikke, hvor godt jeg var castet til opgaven. Jeg har nemlig engang medvirket i Troldspejlet!

Det foregik i sensommeren 1991, hvor Stegelmanden drog over Storebælt for at lave en reportage fra Odense Kommunes animationsworkshop på Jernbanegade Skole. Her kunne byens 11- til 15-årige skoleelever muntre sig i en hel uge med at tegne, filme, animere og suge lærdom (samt en hel del unoder!) til sig fra fagets veteraner.


Oppe på skolens 1. sal fandt Troldspejlets vært en uhyre ambitiøs gruppe på seks drenge, som knoklede for at realisere deres tominutters epos i gammeldags, håndtegnet full animation. Så travlt havde vi med at blive færdige til tiden, at tv-heltens besøg fra det fjerne København nærmest var at betragte som en utidig afbrydelse af vores kreative flow.



Men vi kom altså med i Troldspejlet, og tilmed i den legendariske udsendelse, hvor de allerførste PIXELS blev introduceret. I indslaget fra Jernbanegade Skole kigger kameraet den klejne, 15-årige Brie over skulderen, mens jeg (temmelig sjusket) animerer to stridbare skakbrikker på papiret. Det hele kommenteres omhyggeligt og i en vældig pædagogisk tone af Jakob Stegelmann, inden sekvensen afsluttes med det færdige værk i sin fulde længde: ”REMIS”.

NB: Reportagen om "Remis" starter 08:30
Filmen "Remis" vises 13:09-14:55



Otte år senere blev jeg genforenet med mine lærere fra workshoppen, da jeg fik lov at crashe Danmarks Designskoles animationsklasse i et halvt år. Her kreerede jeg min tegnede ”Citizen Kane”: den gribende, 4½ minutter lange ”Langt ude – på landet” (1999), foreviget i rå penciltest-streg.

Men dén gemmer vi til en anden låge ...!

> 11. december: Bogsignering i Faraos Cigarer + Jakob Stegelmann om sit besøg hos Pixar

Ingen kommentarer:

Send en kommentar