onsdag den 8. december 2010

Troldspejlsbogens julekalender 8: "Toy Story 3" med Jakob Stegelmann

< 7. december: Mere om alle de andre superhelte

I DAG: Jakob Stegelmann om sin debut som filmskuespiller

Jakob Stegelmann var den første, der viste Pixars legendariske kortfilm "Tin Toy", "Luxo Jr." og "Red's Dream" for et dansk publikum. De havde nemlig alle premiere i den temaudsendelse om computeranimation, som Troldspejlet viste i 1989.

Så man kan sige, at ringen blev sluttet, da Disneys danske afdeling 21 år senere henvendte sig til Troldspejlets vært og spurgte, om han ville være med i Pixars nyeste spillefilm.


Jakob Stegelmann fortæller med slet skjult begejstring:

"Jeg har en rolle i "Toy Story 3", er det ikke fantastisk? Min replik er "Nyt legetøj", og det er Jack-in-the-Box, Trold-i-æske, der siger det, da alt legetøjet ankommer til børnehjemmet, efter Anders har kasseret dem."

"For en nørd som mig er det jo et karrieremæssigt højdepunkt at medvirke i en Pixar-film, og det vidste de også godt hos Disney. De ringede og spurgte mig, om jeg havde lyst til at lægge stemme til, og jeg var sådan, "behøver I at spørge?"

"Nyt legetøj!"

"Jeg havde nu ikke indtrykket af, at jeg var særlig god, da jeg var derude i dubbingstudiet, for jeg skulle spille komedie, og det kan jeg ikke! Men det var en fantastisk fornemmelse at stå derinde i boksen og prøve det. De sagde også bagefter, at jeg var mægtig god, og at næste gang, de fik en film, ville de overveje en rolle til mig med tre ord. Så jeg er på vej op, he!"

Jakob Stegelmann hævder dog, han fremover skal spørge Disney om lov, hver gang han vil sige "Nyt legetøj" i andre sammenhænge.

"Ifølge kontrakten skulle jeg jo afgive mine rettigheder til de to ord. Jeg har ikke læst kontrakten igennem, men det vil jeg nok gøre en dag sammen med en sagfører og finde ud af, at de skylder mig en million. Fordi de har gjort en eller anden fejl ..."

> 9. december: Et ekstra kapitel om computerspil

Ingen kommentarer:

Send en kommentar