onsdag den 15. december 2010

Troldspejlsbogens julekalender 15: Jakobs unge år

< 14. december: Troldspejlsbogens forfatter om sit gakkede tegnefilmsværk fra 1999

I DAG: Jakob Stegelmann om sin fortid som butiksejer og halvstuderet røver

For de af os, som er vokset op med Troldspejlet, kan det synes, som om Jakob Stegelmann aldrig har bestilt andet end at sidde dérinde i skærmen og snakke om nye spil, film og serier.

Men hvad gik Mr. Troldspejlet egentlig og brugte sin tid på, før programmet startede i 1989? Har Jakob virkelig været teenager? Har han altid haft det fuldskæg? Og hvilken eksamen skal man tage for at blive Troldspejlsvært?

Jakob i sit allerførste Troldspejlsprogram, 1989

"Min uddannelse er det, man i gamle dage kaldte halvstuderet røver," fortæller Jakob Stegelmann, som efter sin studentereksamen begyndte at læse filmvidenskab på Københavns Universitet.

Men Jakob oplevede dengang, at studiet ikke var specielt indstillet på folk, der ville skrive speciale om noget så useriøst som tegnefilm.
"Ikke fordi emnet blev afvist, men jeg gik rundt med følelsen af, at den akademiske indfaldsvinkel til stoffet var en lille smule kedelig," husker Jakob.

I stedet kastede Jakob Stegelmann sig ud i det private erhvervsliv. Han startede sin egen postordreforretning, Panoptikon, som solgte film i Super 8-formatet. Smalfilmsspolerne, som var 1970'ernes forløber for hjemmevideo, udmærkede sig sjældent ved deres kapacitet, så mange af de ruller, Jakob solgte, var hårdt nedklippede versioner af kendte spillefilmsværker (se f.eks. side 43 i Den Store Troldspejlsbog).

Men at eje 17 minutters højdepunkter fra sin yndlingsfilm var immervæk noget ganske særligt, før VHS-kassetten slog igennem i de tidlige 80'ere og sendte Super 8 på filmkirkegården.

20-årige Jakob Stegelmann foran sin butik, Panoptikon, i 1978

I de første år artede Jakob Stegelmanns gesjæft sig så lovende, at han i 1978 åbnede en fysisk butik, der også hed Panoptikon, på hjørnet af Classensgade og Dag Hammarskjölds Allé i København. Jakob stod som regel selv bag disken på Østerbro, og Panoptikon nåede at blive et yndet samlingssted for københavnske filmnørder, inden udviklingen overhalede 8mm-formatet og tvang Jakob til at lukke butikken i 1981.

Da var han alligevel så rigeligt beskæftiget med at tilrettelægge "Så er der tegnefilm" for DR, mens han skrev artikler til diverse trykte medier og kæmpede med konstante budgetoverskridelser på tegnefilmen "Valhalla", som han var med til at søsætte i perioden 1981-84. En historie, vi vender tilbage til i de kommende dage ...

Jakob – uden fuldskæg! – under produktionen af "Valhalla"

Men enden på det hele blev altså, at Jakob Stegelmann aldrig fik fulgt sine studier til dørs:

"Jeg har taget nogle enkelte eksamener hist og her, og jeg vil bestemt ikke fraråde folk at få en uddannelse, fordi jeg kan mærke, at jeg savner noget metode i at analysere ting. Når jeg skal skrive noget, kan jeg nogle gange være usikker på fagudtryk og andre ting, som jeg kunne have forestille mig, jeg ville have lært bedre. Jeg har bare aldrig rigtig kunnet finde ud af, hvilken uddannelse jeg burde have haft, hvis jeg skulle have haft en."

> 16. december: Hvilke butikker har stadig Troldspejlsbogen på lager?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar